torsdag 15 november 2012

Tacos

Tacotallrik

Det är inte fredag idag och ändå blev det tacos till middag. Jag blev otroligt sugen på tacos när jag planerade matlistan och det var väldigt länge sedan vi åt det så jag tyckte att det var på tiden. Jag använder egen tacokrydda som jag kryddar köttfärsen med för att slippa de tillsatser och socker som oftast finns i färdig tacokrydda. Till tacoköttfärsen serverade jag sallad, riven ost, tacosås, vitlökssås och ostchips.

Det blir även matlåda av detta till imorgon. När man har tacos med sig så tar man upp en stor del av kylskåpet på jobbet eftersom det är massor med olika burkar. Köttfärsen ska värmas, salladen ska vara kall men man vill inte blanda den med de kalla såserna innan. Ostchipsen ska ligga torrt så att de inte blir mjuka. Men gott är det!

Idag har jag varit och veckohandlat och i affären såg jag att de hade helgskinka. Vad gott det skulle vara att äta en macka med julskinka och senap. Jag köpte ingen skinka men jag längtar väldigt till julens goda mat.

På eftermiddagen har jag bakat mandel- och valnötsbröd samt frallor. Jag skrev tidigare att jag var lite trött på äggfrukostar och därför går det åt mer bröd än vanligt just nu och därför är det bra att fylla upp förrådet.

Tacoköttfärs och riven ost


Tacossås och vitlökssås


TACOS
4 pers

Tacoköttfärs:
500 g köttfärs
5 tsk tacokrydda (eller mängd efter egen smak)
1 dl vatten

Vitlökssås:
2 dl creme fraiche
1 vitlöksklyfta
Salt

Servera med:
Sockerfri tacosås
Valfri sallad (jag använde isbergssallad, gurka, tomat och paprika)
Riven ost
Ostchips

Gör så här:
Tacoköttfärs: Stek köttfärsen och smaksätt med tacokrydda. Häll på vatten och låt det puttra in under 5-10 minuter.

Vitlökssås: Rör ihop creme fraiche och pressad vitlök. Smaka av med salt.

Servera tacoköttfärsen med valfri sallad, riven ost, tacosås, vitlökssås och ostchips.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

3 kommentarer:

Anna sa...

Åh vad gott! Som du vet älskar jag tacos och de blir nog de i helgen igen :P

Angelica - Vardagsliv med LCHF sa...

Vilken ost och krydda hade du till ostchipsen?

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Angelica - Vardagsliv med LCHF: Jag tror att jag köpte osten Gouda. Jag använde en grillkrydda till ostchipsen, hittade en som bara innehöll kryddblandning och inga konstigheter.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...