söndag 11 november 2012

Frukostbröd (LCHF)

Frukostbröd

Igår hade jag en riktig slö dag och vi startade dagen med en sen frukost bestående av dessa frallor. Frallorna var väldigt goda och de var också väldigt enkla att baka. Jag är just nu lite trött på äggfrukostar och det har därför blivit mer smörgåsar än vanligt den senaste tiden. Både Magnus och Algot äter gärna yoghurt med müsli men jag har svårt för yoghurt till frukost så det har blivit en smörgås för mig istället de senaste dagarna. Vad äter ni helst till frukost?

Idag är det fars dag och jag skickar en extra hälsning till min pappa.♥




FRUKOSTBRÖD (LCHF)
9 st

3 ägg
2 msk kokosfett
0,5 dl vispgrädde
4 dl mandelmjöl
2 msk fiberhusk
0,5 tsk salt
1,5 tsk bakpulver

Gör så här:
Vispa äggen fluffigt. Smält kokosfettet. Vispa ihop ägg, grädde och kokosfett. Balnda de torra ingredienserna i en separat bunke och rör ner i äggsmeten. Låt degen stå och svälla 5-10 minuter. Forma degen till nio frallor med blöta händer. Grädda i 20-25 minuter i 175 grader i mitten av ugnen. Låt bröden svalna under bakduk.


Receptet hämtat från boken "Bakglädje och LCHF" av Annika Rogneby


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

15 kommentarer:

Unknown sa...

Äter ff kanelomelett oftast till frukost!
Men en macka med massa gott pålägg är inte fyskam ;)

monkan sa...

Jag äter en LCHF-macka med varierande pålägg och en kaffe. Men börjar med ett mosat ägg med mycket smör som jag ljummar i mikron så smöret smälter...mums! Sedan läser jag tidningen när jag äter brödet och dricker kaffet, bra start på morgonen för en som för det mesta är aningen morgontrött men alltid hungrig på morgonen!
Kram/M

Anna sa...

Mums, ser väldigt gott ut.
Jag är lite till och från med frukosten. Ibland äter jag och ibland inte. Men yoghurt, kanel, bär och mandelsmör är en favvo :P

Angelica - Vardagsliv med LCHF sa...

De såg ut som småkakor :-)

Millis - JimpsMillis LCHF sa...

Vad länge sen jag åt mjukt bröd! Verkar lätta att göra, gillas!

Monica Söderström sa...

Hej Erika!
Vad bra att jag hittat din blogg! Från och till försöker jag äta enligt LCHF, men mycket kommer emellan. Ska skärpa mig nu och då behövs det bra recept, som även mannen kan gilla.Det funkar inte att laga två olika rätter jämt. Våfflor ala LCHF går faktiskt hem där iaf! Min blogg handlar mest om trädgård, men med lite recept instuckna emellanåt. Där finns mina braiga våfflor. titta gärna in1

Jeanikee sa...

De ser riktigt goda ut! Jag är sällan hungrig på morgonen, jobbar jag eller om jag ska till skolan tidigt så brukar det bli en mugg buljong med kokosfett i bara. Sen äter jag lunch. Annars blir det brunch och ingen lunch. ;)

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Angelica - Vardagsliv med LCHF: Ja, det är ju svårt att se storleken på bröden. :-)

Anonym sa...

Till vardags blir det nästan alltid två stekta ägg. Fort att göra, fort att äta - men inte så spännande :). På helgerna när jag har mer tid blir det kanske bacon eller yoghurt med bär och frön, eller en sesamsmörgås med mycket ost - och så ägg i någon form förstås ;).

Anna sa...

Åh, vad goda de ser ut! Måste prövas. Här blir det också ofta ägg i olika varianter!

Anonym sa...

Nu har jag bakat, ska ätas i morgon till frukost. Annars brukar jag äta två stekta ägg med ostskivor på och Bullkaffe.
Ha en bra vecka
Stina

Anonym sa...

Kan man göra dessa utan kokos fett men tex smör istället?

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Anonym: Jag har inte testat att byta ut till smör i det här receptet men i andra brödrecept har jag bytt ut kokosfett mot smör och det har fungerat utmärkt. Det blir säkert jättebra.

Anonym sa...

går de att frysa ner? :)

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Anonym: Absolut! Låt de svalna och frys sedan in dem. Jag fryser in alla mina LHCF-bröd. De som jag bakar som limpar skivar jag innan jag fryser in, smidigt att bara ta fram så mycket man behöver åt gången. :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...