onsdag 7 november 2012

Grönsaksriv

Rivna grönsaker i panna

Förr åt vi ofta något som vi kallade för rotfruktsriv, det vill säga rivna rotfrukter som frästes ihop till ett gott tillbehör. Nu testade jag att göra en variant med färre kolhydrater. Både rättikan och moroten är rotfrukter men det äter vi ibland. Grönsaksröran blev vädligt god. Perfekt tillbehör till kött, korv eller kyckling.



GRÖNSAKSRIV
4 pers

1 rättika
1 morot
1 squash
1 grön paprika
1,5 msk grönsaksfond
0,5 dl vispgrädde eller vatten
Salt och svartpeppar

Gör så här:
Skala rättika, moroten och squashen. Grovriv alla grönsaker och fräs i smör tills de mjuknat något. Tillsätt fonden och grädden (eller vatten) och låt vätskan koka in i ca 10 minuter. Smaka av med salt och peppar.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Erika! Måste bara säga att du har en helt fantastisk blogg!! Har just börjat med LCHF och tycker det är lite svårt, men med dina helt underbara recept kommer jag aldrig att behöva leta idéer någon annan stans! TACK :)
Glada hälsningar
Agneta

Anna sa...

De där såg helt fantastiskt gott ut. Ska testa grönsaksriven :P

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Agneta: Tack så mycket, vad glad jag blir. :-) Lycka till och grattis till ett bra matval!

Björn sa...

Håller på att steka grönsaksriv i skrivande stund. Men det var väldigt svårt att riva paprika, tyckte jag. Skippar nog den nästa gång. Ska bli spännande hur det smakar. :)

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Björn: Hoppas att det smakar! Ja, paprikan var lite svårare att riva än de andra grönsakerna.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...