måndag 5 november 2012

Mandel- och solrosbröd (LCHF)

Mandel- och solrosbröd

I lördags bakade jag ett nytt bröd som jag smaksatte med solroskärnor och kanel. Jag utgick från receptet på mitt mandel- och valnötsbröd som jag ofta bakar men ville testa lite nya smaker. Jag rostade mandeln och solroskärnorna innan jag mixa dem till mjöl och det gav en lite rostad ton till brödet, gott tyckte jag.

Helgen har varit riktigt skön. Jag har ägnat mestadels av tiden till att sitta i soffan och läsa en riktigt bra bok, det är så härligt när man hittat en bok som man inte kan släppa. Nu är ledigheten slut och det är dags att jobba igen. Lite segt var det allt att gå upp imorse efter en veckas ledighet men man brukar ju vänja sig snabbt.

Idag fyller min mamma år, så jag vill skicka en stor kram till henne. Grattis mamma! ♥




MANDEL- OCH SOLROSBRÖD (LCHF)
1 bröd

100 g + 50 g mandel
50 g solrosfrön
50 g sesamfrön
2 msk fiberhusk
1,5 tsk salt
2 tsk bakpulver
1 msk kanel (eller annan krydda)
100 g valfria frön (ex. 50 g solrosfrön, 25 g pumpakärnor och 25 g hela linfrön)
250 g kesella 10% (eller turkisk yoghurt eller creme fraiche)
6 ägg
Solrosfrön att strö över brödet

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Rosta 100 g mandel tillsammans med solrosfröna i en ugnsform, passa så att de inte bränns. Mixa mandlarna, solrosfröna och sesamfröna till mjöl. Grovahacka 50 g mandel och blanda alla torra ingredienser i en bunke. Vispa ihop kesellan med äggen i en separat bunke. Blanda allt och låt smeten stå och svälla i ca 10 minuter. Häll upp i en 1,5-litersform och grädda i 80 minuter i 175 grader i nedre delen av ugnen. Låt brödet svalna på galler under en bakduk. Skär upp när brödet svalnat helt.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

8 kommentarer:

Malin sa...

Gott det ser ut! :)

Jag ska ha 18 års kalas snart för min släkt, har du något bra tips på vad för mat man kan bjuda på (lchf). Äter helst inte mejerier heller :)

Unknown sa...

låter och ser gott ut!
Perfekt då jag precis ätit upp sista skivan bröd från frysen....bakdax.....

Erika Skogly sa...

Gott! Vilken bok läser du?

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Malin: Oj, vad svårt! Kanske plockmat, det brukar gå hem hos alla. Kokta ägghalvor med majonäs och räkor, kallskuret (skinka, korv m.m.) sallader... för de som äter mejeriprodukter kanske några ostar.

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Erika Skogly: Jag läser Hammarbyserien av Carin Gerhardsen, är inne på bok nummer två "Mamma, pappa, barn". Otäcka, men otroligt bra!

Millis - JimpsMillis LCHF sa...

Vilket fint bröd, ser jätte gott ut! :)

Laura sa...

Det här verkade gott :)

Lena J sa...

Tack för receptet!! verkligen supergott! =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...