torsdag 8 december 2011

Mandel- och valnötsbröd med frön (LCHF)

Jag äter inte bröd så ofta längre och jag saknar det egentligen inte heller. Jag har hittat annat att äta som mättar bra men ibland är det så smidigt att bara ta en macka när man inte har tid att fixa något annat. Dessutom äter övriga familjen gärna bröd till frukost så det bakas en hel del LCHF-bröd här hemma även om jag själv inte äter så mycket av det.

Söker man på nätet finns det många olika varianter av LCHF-bröd och jag har testat mig fram till en egen variant som jag tycker blir väldigt god. Det här brödet är ett favoritbröd här hemma och det är perfekt att skiva upp och fylla frysen med.



MANDEL- OCH VALNÖTSBRÖD MED FRÖN
1 bröd

100 g mandel
50 g valnötter
50 g sesamfrön
2 msk fiberhusk
1,5 tsk salt
2 tsk bakpulver
1 msk brödkryddor
150 g valfria frön (ex. 50 g solroskärnor, 50 g pumpakärnor, 25 g sesamfrön, 25 g hela linfrön)
250 g kesella 10% (eller turkisk yoghurt eller creme fraiche)
6 ägg

Gör så här:
Mixa mandel, valnötter och sesamfrön till mjöl och blanda med övriga torra ingredienser i en bunke. Vispa ihop kesellan med äggen i en separat bunke. Blanda allt och låt smeten stå och svälla i ca 10 minuter. Häll upp i en 1,5-litersform och grädda i 80 minuter i 175 grader i nedre delen av ugnen. Låt brödet svalna på galler under en bakduk. Skär upp när brödet svalnat helt.


Tillägg 2012-02-18:

Tips:

- Tål du mandel men inte valnötter, byt då ut valnötterna mot mandel.

- Byt ut valnötterna till dina egna favotirnötter för att få en annan smak på brödet.

- Man kan använda färdigt mandelmjöl istället för hela mandrar om man vill. Köpt mandelmjöl innehåller ofta färre kolhydrater än köpta mandlarna.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

27 kommentarer:

Fröken M sa...

Jag har faktiskt aldrig hittat något lchf bröd som blivit riktigt bra ( bortsett från frö knäcke )men det här kanske vi skulle testa !! Det ser åtminstone väldigt gott ut :)

Alice sa...

Jag håller med, därför ska jag inte väga mej på ett bra tag nu. Ska bara försöka hitta balans och må bra helt enkelt !

Henrik - Allt om LCHF sa...

Ett av de snyggaste lowcarb-bröden man sett! Bröd är nog det vi saknar mest sen vi drog ner på kolhydraterna.

Jimmie Lannér sa...

Det där såg riktigt gott ut, måste testas vid tillfälle !

Anonym sa...

Kanongott bröd som smakar som 'riktigt' bröd. Nu är jag inte i tvivel längre, jag kan köra LCHF framöver också! Har saknat riktigt bröd så mycket. Tack för receptet!
T.o.m den lite LCHF-misstroende pojkvännen tyckte det var otroligt gott.
Pia

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Vad roligt att du gillar brödet, vi tycker också att det smakar "riktigt" bröd. Lycka till med LCHF-kosten!

Anonym sa...

Jag skulle vilja skriva ut receptet på min skrivare, men jag kan inte se att du har lämnat oss läsare den möjligheten.

"Besviken och förvånad"

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Anonym: För att kunna erbjuda den möjligheten måste jag in i designkoden och ändra och jag har inte fått det att fungera som jag vill ännu. Jag hoppas att jag kan hitta en lösning som blir som jag vill och då lägger jag självklart ut den.

Anonym sa...

det är bara att kopiera texten, klistra in den i word o skriva ut! :) så jag iaf jag!

Philip sa...

Bakade detta idag och det var otroligt gott för att vara lchf bröd :)

Får mixa och trixa lite med andelen av de olika nötter tills jag hittar min favoritmix!

Tack så mycket!

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Philip: Vad kul att du gillade brödet. Det går att byta ut nötterna mot andra så att man får den blandning man tycker bäst om. :-)

Unknown sa...

Jag kan bara tacka och bocka. Detta var ett riktigt gott bröd som inte alls smakar äggigt som de allra flesta lchf-bröd. Säger som en av de tidigare kommentarerna, nu går det verkligen fortsätta med lchf-kosten, trots att jag är en riktigt brödälskare! Tack så mycket för receptet!

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Frida: Vad kul att du gillar brödet. Det är familjens favoritbröd och bakas ofta här hemma. :-)

Unknown sa...

Valnötsbröder är en favorit här hemma och detta låter som att det kan bli en ny!!
Tror jag ska smita in från kvällssolen och baka lite ;)

Veronica sa...

Hej Erika! Det här receptet ser spännande ut! Jag saknar verkligen bröd...och har ännu inte hittat det ultimata substitutet. Vill gärna testa detta!
Äter dock inte mejeriprodukter - vad tror du att jag skulle kunna byta ut kesellan mot?

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Veronica: Testa med majonäs, det skulle kunna funka. Jag har dock inte provat själv, så återkom gärna och meddela hur resultatet blev.

Veronica sa...

Tack för svar Erika!
Jag testar nog först med ett extra ägg ist f kesellan. Blir det inte bra testar jag med majonnäs (jag använder helst inte majonnäs heller pga de dåliga oljorna), och blir inte det bra viker jag mig och tar creme fraiche! :-) (bor i utlandet och här finns inte kesella) Jag är inte allergisk mot mjölkprotein, men måste hålla mig borta från det pga akne :-(, och jag ÄLSKAR mejeri, så det är ganska tungt att behöva ta bort det från kosten också...

Anonym sa...

Otroligt gott bröd!!!

Malin sa...

Gott! Tyvärr tycker jag att det smakar lite bakpulver..

Veronica: Du kan göra egen majonäs på kokosfett el smör. Med smör blir det kanske mer en version av bearnaise men du förstår..
Dock tror jag inte riktigt på att ersätta kesellan med majonäs då majonäs är i princip bara fett och kesellan mest vätska och protein.
Ett extra ägg eller två funkar nog bättre.
Annars kanske kokosmjölk?
Eller havre, soja el ris produkter? Finns ju lite delade meningar, som med allt, om man ska äta sojaprodukter eller inte och både havre och risprodukter innehåller en del kolhydrater. Men kanske kan vara värt ett försök.

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Malin: Det kanske fungerar att ha i mindre bakpulver om du tycker att brödet får smak av det. Bakpulver ska ju förbrukas i bakningsprocessen så smakar det bakpulver borde det kunna tas bort lite. Tack för tipset om ersättning av kesella.

Anonym sa...

Supergott :-)
Tog bara 5 ägg o 2 dl creme fraiche (hade inte mer hemma) men det blev ändå bra.
1,5 år gamla dottern tyckte det smakade kaka, det är väl ett bra betyg ;-)

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Anonym: Kul att du gillade brödet och att det funkade med andra mått.

Anna sa...

Om man ska byta ut mandlarna mot mandelmjöl, ska jag då ta 1dl mandelmjöl? Mvh Anna

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Anna: Om du tar mandelmjöl istället för hela mandlar så tar du 2 dl mandelmjöl (1 dl mandelmjöl = ca 50 g).

Anonym sa...

Hej Erika!

Jag hittade din blogg och blev så inspirerad av dina brödrecept att jag måste testbaka!

Jag skrev just ett blogginlägg där jag lånade din bild ovan samt länkade till din blogg. Hoppas att detta är ok, annars får du hojta till! :)

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Lipan: Du får gärna låna recept och länka hit men mina bilder vill jag stannar här.

Frida sa...

Tack för receptet! Provade igår och kommer variera det framöver som du brukar göra =)
Länkade till dig på min blogg!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...