torsdag 1 november 2012

Omelett med dillstuvning och räkor

Omelett med dillstuvning och räkor

Jag och Algot startade dagen med att åka och shoppa lite kläder till honom och sedan veckohandlade vi, så nu är kylskåpet fullt med mat igen. Det blir lite frysrensning den här veckan för jag måste göra plats i frysen för alla julsaker som ska förberedas och frysas in. Det är ju nästan så att nedräkningen till jul har börjat. Jag gillar verkligen julen och jag längtar redan!

Till lunch idag fick jag och Algot en omelett med dillstuvning och räkor. Den blev jättegod och jag var faktiskt lite förvånad att Algot också gillade den. Jag avskydde räkor när jag var liten (jag avskyr fortfarande att skala dem) men han verkar gilla dem. För några år sedan gjorde Leif Mannerström en räkomelett i tv-programmet "Mästerkocken" och ända sedan dess har jag varit sugen på att prova att göra en själv. Sen såg jag att Victoria hade gjort en fin omelett med liknande smaker för ett tag sedan och då blev jag påmind om att jag skulle testa detta.

På eftermiddagen idag gjorde jag och Algot några chokladbollar som vi ska bjuda Magnus på när han kommer hem från jobbet. Det är alltid kul att ha något gott att se framemot.




OMELETT MED DILLSTUVNING OCH RÄKOR
2 pers

Omelett:
4 ägg
4 msk vatten
Salt och vitpeppar

Dillstuvning:
2 dl vispgrädde
0,5 msk skaldjursfond
1 msk dill
En klick smör

Dekoration:
Räkor

Gör så här:
Omelett: Blanda ägg, vatten, salt och peppar i en skål med en gaffel. Häll smeten i en stekpanna (min stekpanna hade en diameter på 20 cm) och stek på medelvärme, rör gärna lite försiktigt i botten i början. Lägg på ett lock och låt omeletten stekas klart, den är färdig när ovansidan stelnat.

Dillstuvning: Koka upp vispgrädde och fond och rör ibland. Låt stuvningen koka 10-15 minuter tills den tjocknat. Ha i en klick smör och dill.

Häll stuvningen över den färdiga omeletten. Dekorera med nyskalade räkor.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

6 kommentarer:

Mitt liv som fru L sa...

Mmm,den där omeletten påminner mig verkligen om jul! Konstigt att man aldrig lagar det mer än till jul eller påsk...Måste bli ändring på det!

Ha en fin kväll!
Kram C

cosmoscatten sa...

Åh det låter jättegott! Jag gjorde nyligen crêpes med kräftstjärtar och dill och hollandaise.. påminner lite om smaken.. supergott :) och omelett är så enkelt och bra att variera.

Ha en trevlig kväll.
//Hanna

Unknown sa...

Det här låter mycket gott! :)
Ha en fin kväll!
//Lana

Maria sa...

Ser jättegott ut!! Var ett tag sen jag åt omelett nu. Ett tag blev det flera ggr i veckan .. är nog dags igen!!
:)

Unknown sa...

mmmm bara massa gott som vanligt :)

monkan sa...

Ser jättegott ut! /M

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...