fredag 23 november 2012

Sås gjord av köttrester

Ugnsrostad vitkål med god sås av rester

Fredag! Veckans absolut bästa dag, eller vad säger ni? Det är i alla fall min favoritdag och ikväll blir det fredagsmys med hämtmat och dvd-film.

Det är ju inte alltid man äter upp allt kött som tillagas och det är ju synd att slänga resterna. Jag brukar frysa in köttet och tar sen fram resterna och gör olika röror och såser av det. Igår hade jag tagit fram rester av rostbiff och fläskytterfilé som jag fixade en sås av och som vi åt till ugnsrostad vitkål. Det blev supergott och fick bra betyg av hela familjen.

Hoppas att ni får en toppenfredag!

Sås



SÅS GJORD AV KÖTTRESTER
4 pers

Ca 400 g tillagade köttrester (jag hade rostbiff och fläskytterfilé)
1 gul lök
1 paprika
3 dl creme fraiche
0,5 dl vispgrädde
1 tsk dijonsenap
1 msk tomatpuré
Timjan
Salt och svartpeppar

Gör så här:
Strimla köttet, finhacka löken och skär paprikan i mindre bitar. Fräs lök och paprika. Tillsätt köttet och fräs en kort stund. Häll i creme fraiche, grädde, dijonsenap och tomatpuré. Krydda med timjan, salt och peppar. Låt såsen koka upp.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

5 kommentarer:

Unknown sa...

Bra sätt att ta tillvara på resterna!
Just denna vecka vet jag inte om jag gillar just fredagen....har helgjobb framför mig.....så tisdag nästa vecka låter mer lockande ;)

Unknown sa...

kanonbra sätt att vara påresterna! Hemma hos oss slänger vi aldrig maten heller! :)
ha en toppen fredag!
//Lana

Unknown sa...

Att ta vara på resterna, skulle det stå... snabb i fingrarna! ;)

monkan sa...

Det är bra, försöker inte heller slänga rester! Fast vi är en matlådefamilj, så mkt rester går dit!
/M

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Monkan: Vi gör också alltid matlådor till lunchen dagen efter, men ibland blir även matlådan för stor. :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...