lördag 24 november 2012

Fikonmarmelad (osötad)

Fikonmarmelad

Här kommer receptet på den osötade fikonmarmeladen vi åt till frukost idag på rostat formbröd. Marmeladen är också god att servera med goda ostar och frökex. Även om marmeladen är osötat så innehåller torkad frukt väldigt mycket kolhydrater. Klarar du av att äta lite extra kolhydrater ibland kan marmeladen vara väldigt god att lyxa med någon gång ibland.



FIKONMARMELAD (OSÖTAD)

100 g torkade fikon
1 dl vatten
0,5 krm äkta vaniljpulver
Vatten till blötläggning

Gör så här:
Lägg fikonen i en värmetålig skål. Koka upp vatten och häll över fikonen så att de täcks. Låt stå några minuter och häll sedan av vattnet. Skiva fikonen i små bitar och lägg i en kastrull. Häll i 1 dl vatten och vaniljpulver. Koka upp och låt blandningen koka någon minut. Mixa marmeladen. Om den är för lös häll då tillbaka marmeladen i kastrullen och koka bort lite vätska och om den är för hård tillsätter du lite extra vatten.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Jamen på julbordet så är det ju perfekt! Fikon är ju inte det jag gillar mest, men ibland, så där en gång om året kan det vara gott.

Unknown sa...

Mmm...mums, mums! Det här måste jag prova! :)
Ha en toppen söndag!
//Lana

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...