fredag 29 november 2013

Lussekatter med bakprotein (LCHF)

Gyllengula lussekatter

Här kommer det andra receptet på lussekatter som jag bakat i år. Den här gången använde jag bakprotein i degen och lussekatterna blev riktigt fluffiga och fina. Väldigt goda och perfekta att plocka fram till fikat så här i juletid.

Degen kan kännas lite kladdig när det är dags att baka ut lussekatterna men jag lät den svälla ordentligt innan jag började forma den. På bakbordet strödde jag ut lite, lite kokosnötsmjöl som jag rullade varje degbit i, då gick det utmärkt. Se bara till att det inte blir för mycket kokosnötsmjöl, det ska bara vara så pass lite att man kommer igång med rullningen.

Mina lussekatter är inte så söta så vill du ha dem sötare kan du öka på mängden sötning.




LUSSEKATTER MED BAKPROTEIN (LCHF)
12 st

Deg:
4 ägg
200 g philadelphilaost
100 g smör
20 g honung (ca 1 msk) eller annan valfri sötning
75 g mandelmjöl (1,5 dl)
25 g kokosnötsmjöl (0,5 dl)
30 g bakprotein (1 dl), jag använde OneBake
3 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
0,5 g saffran

Topping:
1 äggula till pensling
Mandelflarn

Gör så här:
Smält smöret tillsammans med saffran, rör ner honungen. Smält ner philadelphiaosten i smöret. Vispa äggen och blanda ner smörblandningen. Blanda alla torra ingredienser i en separat skål och vispa ner i äggsmeten. Låt smeten svälla i minst 15 minuter.

Dela degen i tolv delar. Rulla varje del till långa korvar, pudra lite, lite kokosnötsmjöl på bakbordet så går det lättare. Forma till lussekatter. Pensla med äggula och strö över mandelflisor. Grädda ca 20 minuter i 175 grader tills lussekatterna fått fin färg.

Variation:
- Byt ut mandelflanen mot kokos.
- Sätt russin i lussekatterna. Se till att blötlägga russinen i varma vatten några minuter innan du stoppar den i degen, på så sätt blir russinet saftiga och inte hårda.


Tillägg 2013-11-29: Ett tips är att försöka göra lussekatterna ganska höga redan när man rullar dem. Rulla korvar av degen och tryck ihop något så att varje korv blir högre än den är bred. Rulla sedan ihop till ganska tajta lussekatter. Rulla man löst med breda korvar blir lussekatterna breda och plattare.


Tillägg 2013-12-12: Här kommer ytterligare ett tips för hantering av lite kladdiga degar, som den här degen är. När jag bakar med lite kladdig deg brukar jag hälla ut degen på en stor bit plastfolie. Plastfolien viker jag runt degen och sen trycker/rullar jag ut degen till en jämntjock rulle. Jag öppnar upp plastfolien och skär degen i bitar med en kniv eller degskärare. Använd sedan lite fuktade händer och rulla varje del till bollar. Därefter tycker jag att degen är lättare att hantera.


Tillägg 2014-12-22: Mitt recept på lussekatter (utan bakprotein) hittar du HÄR.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Kan inte få nog av alla bilder på lussekatter :) Riktigt känner hur gott det luktar och smakar!

monkan sa...

Har du någon koll på skillnaden med bakprotein? Jag har LCHF-butikens bakepro i mitt skafferi, borde väl funka?

Känner att jag borde baka, hmm...

Trevlig första advent! Kram/M

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Monkan: Vad jag har förstått ska LCHF-butikens bakepro fungera likadant. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...