lördag 3 november 2012

Fisktimbaler

Fiskktimbal och ugnsbakad tomat

Mums... det här blev riktigt, riktigt gott! Jag gjorde fisktimbaler som jag fyllde med blomkålsmos smaksatt med hackade kräftstjärtar och dill. Till fisktimbalerna serverade jag ugnsbakade tomater och skagenröra, tyvärr glömde jag ha på skagenröran innan jag fotade maten.

Bara moset blev otroligt gott i sig och kan med fördel ätas som det är till fisk. Algot tyckte moset var jättegott och skrapade till och med ur skålen efter att jag fylld timbalerna. Jag skulle även kunna tänka mig att man kan spritsa ut moset till snygga toppar och gratinera i ugnen tills de får en fin yta, perfekt att servera till en god fiskbit.

Fisktimbaler fyllda med blomkålsmos smaksatt
med kräftstjärtar och dill

Ugnsbakad tomat



FISKTIMBALER
4 pers

Fisk:
8 st rödspättafiléer
Salt och vitpeppar
4-5 stora amerikanska muffinsformar

Mos:
1 blomkålshuvud
0,5-1 dl vispgrädde
En klick smör
0,5 burk (85 g)kräftstjärtar
2 msk dill
Salt och vitpeppar
1 äggula

Ugnsbakade tomater:
4 tomater
Torkad basilika
Västerbottenost
Salt och svartpeppar

Tillbehör:
Skagenröra (gärna på kräftstjärtarna som blivit över)

Gör så här:
Fisk: Torka av fiskfiléerna och salta och peppra. Lägg två filéer omlott längst kanten i en muffinsform så att det bildas ett hål i mitten.

Mos: Skölj och dela blomkålen i buketter. Lägg blomkålen i en skål som kan köras i micron, häll i lite grädden. Tillaga blomkålen i 10-15 minuter på högsta effekt, känn efter med en provsticka att blomkålen blivit mjuk. Mixa blomkålen med en stavmixer, klicka i lite smör och tillsätt eventuellt mer grädde. Moset ska vara fast i konsistensen. Smaksätt med salt och peppar. Grovhacka kräftstjärtarna och rör ner i moset tillsammans med dillen. Rör sist ner äggulan och blanda ordentligt.

Fisktimbaler: Lägg moset i en spritspåse och klipp hål i spetsen. Spritsa ner moset i muffinsformarna innanför fisken. Om det blir mos över spritsa ner det i ytterligare en muffinsform. Tillaga i 20 minuter i 200 grader.

Ugnsbakade tomater: Skär av toppen av tomaten och gröp ur innehållet. Ta bort kärnhusen men spara det "fasta" och finhacka det, smaksätt med basilika, salta och peppar. Varva tomathack och västerbottenost i de urgröpta tomaterna. Toppa med ost. Gratinera i 20 minuter i 200 grader.

Servera med skagenröra.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

10 kommentarer:

Unknown sa...

Vilken smarrig maträtt! Det här bokmärks genast!
Ska göra sådan när jag kommer hem! Ska bara ändra receptet till mejerifritt! :)
Ha en fin dag!
Kram
//Lana

Unknown sa...

Det här låter toppen! bara en massa goda smaker :)

Sonja Kidron sa...

Vilken fin och god rätt!
Ser både festligt ut och låter jätte läckert! :)

Ha en riktigt fin söndag!
/ Sonja

Millis - JimpsMillis LCHF sa...

Det där lät gott och såg riktigt festligt ut :)

Kikki Sandström ¤ Inspiratör & Coach sa...

Det där måste jag prova. Verkar fenomenalt gott!

Anonym sa...

Gud vad gott moset lät! Det ska jag prova redan nu i helgen fast till lax.

Trevlig helg och tack för all inspiration! Älskar att kika in här.

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Johannaslchf: Moset blev riktigt gott. Hoppas att du gillar det.

Jeanikee sa...

Det här måste jag prova!!!! Låter jättegott!

cosmoscatten sa...

Jag gjorde en variant på de här idag, det blev jättegott, tack för receptet! :)
http://cosmoscatten.wordpress.com/2013/01/08/blomkalsfyllda-spattafileer-med-dill-och-kraftsas/

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Cosmocatten: Roligt att kunna inspirera. :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...