onsdag 23 april 2014

Ingefärs- och rosmarinsås

Ingefärs- och rosmarinsås

Ojoj, idag har jag varit helt deckad. Igår började halsen göra ont och sen gick det bara utför. Idag har jag spenderat större delen av dagen med att sova och läsa, orkar inte mycket mer än så.

Något som lindrar ömma halsar är att hälla kokande vatten över skuren färsk ingefära i en mugg och låta det dra (ingefäran kan ligga kvar i muggen och det går bra att hälla på mer vatten om man vill ha mer sen). Smaksätt med lite pressad citron. Som tur är har jag färsk ingefära kvar sedan jag gjorde den här såsen.

Det här är en frisk och fräsch sås som är väldigt god till lamm. Jag har även testat att använda creme fraiche istället för yoghurt och det blev också bra. Använd mer eller mindre ingefära och rosmarin efter eget tycke och smak.



2 dl rysk yoghurt
1 msk finriven ingefära
1 msk färsk rosmarin
Salt

Gör så här:
Riv ingefäran fint och hacka rosmarinen fint. För mer smak kan du med fördel mortla rosmarinen med lite salt. Blanda alla ingredienser och smaka av med salt.


Jag har utgått från ett recept från Arla


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

1 kommentar:

Anna sa...

Mums, det där ska jag testa. Behöver lite tips på nya såser så det var perfekt =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...