fredag 23 maj 2014

Banan- och chokladmuffins (osötade)

Banan- och chokladmuffins

Nu är jag hemma igen efter konferensen och det gick jättebra att prata inför alla människor. 150 personer satt i salen och jag var både nervös och spänd innan men det lossnade när jag väl stod på scenen. Efteråt fick jag mersmak och nu skulle jag gärna göra om det igen. :)

Jag lovade nyligen att lägga upp receptet på dessa banan- och chokladmuffins. De är fantastisk saftiga och smakrika. Bananen räcker gott och väl som sötning och de är riktigt goda att äta med en klick vispad grädde. Muffins är ju dessutom praktiska att frysa in och sedan lätta att ta fram när gästerna ringer på dörren. Jag måste tipsa om att använda silikonmuffinsformar, muffinsen fastnar aldrig och formarna kan användas om och om igen.

Till påskfikat hade jag gjort cake pops av dessa muffins. Muffinssmeten är den samma som till banan- och chokladkakan som jag delat med mig av tidigare men här har jag hällt smeten i muffinsformar istället för i en större form.




BANAN- OCH CHOKLADMUFFINS (OSÖTAD)
12-14 st

5 ägg
0,5 dl vispgrädde (kan bytas ut mot vatten om man vill göra kakan mejerifri)
0,5 dl vatten
1,5 stora bananer (eller 2 små)
2,25 dl mandelmjöl
0,75 dl kokosnötsmjöl
0,5 dl kakao
0,5 tsk äkta vaniljpulver
2 tsk bakpulver

Gör så här:
Vispa äggen och rör ner grädden och vattnet. Mosa bananen och vispa ner i äggsmeten. Blanda alla torra ingredienser i en separat bunke och vispa sedan ner i äggsmeten. Fyll muffinsformarna till hälften, jag använde silikonformar, och grädda ca 20-25 minuter i 150 grader. Känn efter med en provsticka om muffinsen är klara.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

3 kommentarer:

Stina... sa...

Härligt recept....:0)
Får försöka att se om det går att byta ut mandelmjölet mot något annat... Tips??

Unknown sa...

Låter fantastiskt gott! Ska absolut testa! :)
Ha en fin dag!
Kram kram
//Lana

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Stina: Kanske kan du ta kokosnötsmjöl istället, men då i mindre mängd än mandelmjölet. Jag har inte testat själv så jag vet inte hur det blir.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...