söndag 9 februari 2014

Semlor med bakprotein (LCHF)

Semla

Brukar ni äta semlor? Hos oss blir det gärna någon semla så här års och även i år bakade jag egna. Jag använde ungefär samma recept som till mina lussekatter med bakprotein men bytte ut saffran mot mortlad kardemumma samt hade i lite mer mandelmjöl i degen. Semlorna blev supergoda!

Degen är kladdig så läs gärna tipset om hur jag brukar hantera kladdiga degar. När jag bakar använder jag oftast en liten mängd honung med det går utmärkt att byta ut honungen mot annan valfri sötning. Mina semlor är inte så söta så vill du ha dem sötare kan du öka mängden sötning.




SEMLOR MED BAKPROTEIN (LCHF)
8 st stora

Deg:
4 ägg
200 g philadelphilaost
100 g smör
20 g honung (ca 1 msk) eller annan valfri sötning
100 g mandelmjöl (2 dl)
25 g kokosnötsmjöl (0,5 dl)
30 g bakprotein (1 dl), jag använde One Bake
3 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
1 msk kardemummakärnor

Pensling:
1 ägg

Fyllning:
1 dl mandel
Ca 1 dl vispgrädde
Sötning efter smak (jag använde honung)
Vispad grädde (ca 2 dl)

Gör så här:
Bullar: Smält smöret och rör ner honungen. Smält ner philadelphiaosten i smöret. Vispa äggen och blanda ner smörblandningen. Mortla kardemummakärnorna och blanda alla torra ingredienser i en separat skål och vispa ner i äggsmeten. Låt smeten svälla i minst 15 minuter. Dela degen i åtta delar (läs gärna mitt tips om hur jag hanterar kladdiga degar). Forma degen med fuktade händer till runda bullar. Pensla med uppvispat ägg och grädda ca 25 minuter i 175 grader tills semelbullarna börjar få lite färg.

Fyllning: Mal mandeln till fyllningen. Skär av toppen på bullarna och gröp ur en liten grop i semlan. Smula sönder det urgröpta bullbrödet i en skål och blanda med den malda mandeln, grädden och sötning (ha i lite mandel och lite grädde i taget och smaka av hur mycket mandelsmak och vilken konsistens på fyllningen du vill ha). Fyll gropen i semlan med fyllningen. Vispa grädden och klicka på önskad mängd ovanpå fyllningen. Lägg på locket och servera.


Tillägg 2015-02-15: Mitt recept på semlor (utan bakprotein) hittar du HÄR. Det receptet är helt osötat, så skulle jag baka det idag skulle jag lägga till sötning i degen (ca 1 msk honung eller annan valfri sötning).


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

4 kommentarer:

Charlotta Sofia springer o trimmar sa...

Men mmmmm :-) Det får nog allt bli semmelbak snart!

Marja - Baka Sockerfritt sa...

Älskar att testa på nya semelrecept! Bakade ju själv just semlor i helgen ;)

Siiri sa...

Tack för receptet! Jag bakade bullarna med vanligt vassleprotein - vet du om det finns någon skillnad om man sku ha användt special bakprotein?

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Siiri: Jag vet tyvärr inte om det är någon skillnad.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...