måndag 17 februari 2014

Pulled beef (Crock Pot)

Pulled beef, sallad och kebabsås

Pulled pork är väldigt populärt just nu men något jag sett mer och mer på sistone är pulled beef. Pulled beef är samma sak som pulled pork men med nötkött istället för fläskkött. Naturligtvis var jag tvungen att testa detta och jag använde min Crock Pot till detta. Jag använde högrev som fick stå i marinad över natten i kylskåpet. På morgonen satte jag igång Crockpoten och så stod den och lagade maten själv under hela dagen.

När köttet gått åtta till tio timmar i grytan är det så mört så det faller isär när man petar på det. Man tar två gafflar och drar isär allt kött och sedan kan man äta det exempelvis som jag gjorde med sallad och kebabsås. Jag har också sett andra äta det som hamburgare med bröd och sallad.

Kryddningen i marinaden går utmärkt att byta ut till kryddor man själv gillar.

Dags att köra igång crockpoten

Pulled beef



PULLED BEEF (CROCK POT)
5-6 pers

1 kg högrev
2 morötter
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 dl vatten
1 msk köttfond
Timjan, torkad

Marinad:
0,5 dl olja (oliv- eller rapsolja)
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
Valfri kryddning (jag använde 1 krm spiskummin, 2 krm kanel och 1 tsk curry)

Gör så här:
Torka av och putsa högreven om det behövs. Blanda marinaden och gnid in i köttet (jag gjorde detta kvällen innan och lät köttet stå i marinaden i kylskåpet över natten). Skiva morötterna, skär löken i stora bitar och krossa vitlöksklyftorna. Lägg grönsakerna i botten på crockpoten och lägg köttet över. Blanda vatten och fond och häll rund köttet (inte över köttet). Pudra över timjan över köttet. Tillaga på låg värme i 8-10 timmar. Ta upp köttet och dra isär det med hjälp av två gafflar, blanda i lite spad. Morötterna går också bra att äta.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

2 kommentarer:

Fröken M sa...

Mums va gott ! pulled pork är en av mina favoriter :)

Det kommer säkerligen skrivas en hel del om träning bloggen framöver,
för nu har jag ju äntligen en "naturlig" anledning till att skriva mer om kost och träning och mindre om familjeliv.
Helt enligt min plan !! haha ;)

monkan sa...

Har också funderat på pulled beef, för det är lättare hitta krav-nötkött än krav-fläskkarré..!

Kram /M

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...