onsdag 13 augusti 2014

Chiapudding

Chiapudding med blåbär

Den här veckan har jag ätit chiapudding till frukost. Chiapudding är gjort av chiafrön som blandas med vätska och fröna sväller till en "gröt". Jag var väldigt skeptisk till om jag skulle tycka om det för konsistensen är lite slemmig. Jag blev faktiskt lite förvånad när jag smakade och insåg att det var riktigt gott och konsistensen kändes inte alls konstig.

Jag tyckte det blev riktigt gott och kommer absolut att äta det igen. Sonen smakade idag och han tyckte också att det var gott. Chiapuddingen är god att äta som den är eller toppa med något gott tillbehör.

Jag har gjort min chiapudding av kokosmjölk, chiafrön och vanilj. Jag har även sett många recept där man använder mandelmjölk som vätska. Jag har också sett olika mått på ingredienserna. Har du gjort chiapudding, hur gjorde du din?

Servera som den är...

... eller toppa med kokosflingor...
(eller nötter / frön / musli)

... även gott med kanel på...
(eller varför inte kardemumma)

... eller toppa med färska bär


CHIAPUDDING
1 pers

1 dl kokosmjölk
1 msk chiafrön
1 krm äkta vaniljpulver

Förslag på tillbehör:
Bär
Kokosflingor
Nötter och frön
Müsli
Krydda (exempel kanel eller kardemumma)

Gör så här:
Rör ihop alla ingredienser och låt stå i kylskåpet över natten. Servera eventuellt med något tillbehör.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

1 kommentar:

Unknown sa...

Gör min precis som du :)
Tror jag ska testa med mandelmjölk en dag....vill bara göra egen först....
Kraam <3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...