söndag 15 juli 2012

Jordgubbsglass (LCHF)

Jordgubbsglass

Igår kväll blev vi plötsligt sugna på glass till efterrätt och eftersom vi hade alla ingredienser hemma blev det till att plocka fram glassmaskinen och köra en omgång glass. Vi hade jordgubbar kvar i jordgubbslandet och smaksatte glassen med dessa. Det blev en härligt god jordgubbsglass.

Vi sötade glassen med honung men man kan självklart välja den sötning man själv vill. Glassen smälter snabbt så låt den inte stå för länge innan den serveras. Jag vet inte hur glassen blir att frysa in (vi ville ju äta den direkt), det kan hända att den blir väldigt hård men äter ni upp den direkt så slipper ni det bekymret!

Glassmaskinen igång

Snart klart!

Glass med jordgubbssmak

Kaffe till


JORDGUBBSGLASS (LCHF)
3 pers

2 ägg
0,5 krm äkta vaniljpulver
1,5 dl vispgrädde
150 g jordgubbar
Valfri mängd sötning (vi tog 2 msk honung)

Gör så här:
Vispa ägg och vaniljpulver pösigt. Tillsätt eventuell sötning och vispa lite till. Häll i grädden och vispa ihop. Mosa jordgubbarna med en gaffel och häll i bunken och blanda ordentligt. Häll smeten i glassmaskinen och kör enligt din glassmaskins instruktioner.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

10 kommentarer:

Marja - Baka Sockerfritt sa...

Åh så gott med hammgjord glass! Älskar jordgubbsglass :)

monkan sa...

Å,kanske ska jag ta fram glassmaskinen idag, det regnar ju ute...
Vilken snygg maskin du hade!
/M

Unknown sa...

Mums, vad gott med hemmagjord glass!
Ha en toppen dag!
Kram

Anonym sa...

Ser jättegott ut! Jag glömde min sötning förra gången jag gjorde glassen. Ska tänka på de tills nästa gång. Annars gjorde jag och hade samma ingredienser som du. Blev mkt gott :)

Gustaf Segerström på Fettdieten.se sa...

Mums vad gott!

Och bra val av sötningsmedel. :-)

Fröken M sa...

åh, den glassen kan ju inte vara annat än ljuvlig !!

Philip sa...

Går det att tillaga detta utan en glassmasking? :)

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Philip: Jag har inte testat så jag vet tyvärr inte.

Sara sa...

Tack för det här receptet Erika!

Vi lämnade lite småbitar av jordgubbarna och i vår glassmaskin fick den konstistensen av mjukglass, med bitar av jordgubbar i då, helt underbar! Nu längtar jag bara hem för att göra glass!

Glad sommar!

Fhud sa...

Hej,
Älskar jordgubbsglass. Sjuk dyrt med vaniljpulver, men man använder ju inte så mycket åt gången så det kanske är försvarbart. Ska testa detta någon gång när jag har ett större sällskap hemma

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...