fredag 9 oktober 2015

Bananchokladmicrokaka (osötad)

Snabbfixad microkaka med banan och choklad

Får ni oväntat besök ibland och står utan fikabröd eller ni kanske bara vill fixa en god kaka snabbt, då har jag lösningen här... en microkaka! Den blir precis lika god som om den tillagas i ugnen men den är klar på några minuter. Kakan är god att äta som den är eller med en klick vispad grädde.

Jag har inte bananer hemma så ofta men de gånger jag köper hem bananer blir det alltid någon kvar som ligger och blir gammal och brun... då är den perfekt att baka med. Kakan går utmärkt att frysa in och skulle du sakna micro så tillaga kakan i ugnen istället (ca 150 grader minst 20 minuter, känn efter med en sticka att kakan är klar).

I och med att bananen är söt i sig tycker jag att det inte behövs mer sötning. Vill du ha en sötare kaka kan du tillsätta valfri sötning. Vill du ha en mindre söt kaka kan du ta en halv banan istället för en hel.

En favorit är att skära kakan i portionsbitar och lägga en bit Marabou Premium tunn mörk choklad ovanpå varje bit. Om kakan redan är varm smälter chokladen direkt annars värmer jag den snabbt i micron så att chokladbiten smälter.

Jag har även använt den här kakan när jag gjort cake balls/cake pops, vilket blir väldigt lyckat.



BANANCHOKLADMICROKAKA (OSÖTAD)

9 msk mandelmjöl
4,5 msk kokosnötsmjöl
2 msk kakao
1,5 tsk bakpulver
1,5 krm äkta vaniljpulver
3 ägg
1 banan

Gör så här:
Blanda alla torra ingredienser. Vispa äggen (jag använde enbart en gaffel) och mosa bananen. Blanda ägg och banan, tillsätt sedan de torra ingredienserna. Olja en microtålig form (jag använde rapsolja), ca 12x15 cm. Kör i micron på full effekt i 2,5-3,5 minuter. Låt svalna.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...