söndag 7 december 2014

Rödbetssallad

Egengjord rödbetssallad

Rödbetssalladen har en given plats på julbordet. Många äter nog rödbetssallad till sylta men för mig hör den ihop med ansjovisrullen, Janssons frestelse och köttbullarna. Jag har länge tänkt prova att göra egen rödbetssallad och i år blev det äntligen av. Väldigt gott och framför allt har jag full koll på vad röran innehåller.

Rödbetorna går att koka och tärna i förväg för att sedan frysas in till nästa rödbetssallad ska göras. Basen i rödbetssalladen består av majonnäs och creme fraiche, därefter kan man smaksätta efter eget tycke och smak. Jag valde att smaksätta med dijonsenap, finhackad schalottenlök och finriven ingefära.



RÖDBETSSALLAD

250 g kokta rödbetor
1 dl majonnäs
0,5 dl creme fraiche
Ca 1 tsk dijonsenap
Ca 1,5 msk finhackad schalottenlök
Ca 0,5 tsk finriven ingefära (kan uteslutas)
Salt och svartpeppar

Gör så här:
Skär rödbetorna i små kuber. Blanda rödbetor, majonnäs och creme fraiche. Smaka av med dijonsenap, schalottenlök, finriven ingefära, salt och peppar.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

1 kommentar:

Safiren sa...

Gjorde detta recept plus la till lite finriven pepparrot. SÅ god!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...