fredag 5 december 2014

Egengjord pepparkakskrydda

Müsli toppad med pepparkakskrydda

Jag älskar julens smaker och en väldigt typisk julsmak är pepparkaka. Här har jag gjort egen pepparkakskrydda, utmärkt att använda till mer än bara pepperkaksbak.

Igår till lunch åt jag müsli (hackade mandlar, solrosfrön och pumpakärnor) och keso som jag blandat med grädde och vaniljpulver. Müslin toppade jag med pepparkakskryddan. Det blev väldigt gott och det smakade jul.

Förutom att smaksätta müslin med pepparkakskrydda är det gått att ha kryddan i exempelvis kaffet (häll i kaffefiltret tillsammans med kaffet) eller varför inte smaksätt jultryffeln med pepparkakskrydda.



EGENGJORD PEPPARKAKSKRYDDA

4 delar malen kanel
4 delar malen ingefära
3 delar malen kardemumma
3 delar malen nejlika

Gör så här:
Blanda kryddorna och förvara i en kryddburk.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

1 kommentar:

Marja - Baka Sockerfritt sa...

Mums, det ser gott ut! Pepparkakskrydda passar så bra att smaksätta nästan allt med i dessa juletider :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...