lördag 13 december 2014

Chocolate Pot de Creme

Chocolate Pot de Creme

Vi äter sällan efterrätt men förra helgen gjorde jag dessa små läckerheter. Jag följde Åses recept som hon delat med sig av några dagar innan men eftersom vi är en liten familj skulle jag halvera receptet. Tydligen var jag inte helt koncentrerad när jag rörde ihop ingredienserna vilket resulterade i att det blev dubbelt så mycket av pepparkakskryddorna och dessutom hade jag i för mycket kaffe.

Det gick alldeles utmärkt trots att jag inte lyckades följa receptet, det blev fantastiskt gott ändå. Det blev en krämig och god chokladefterrätt med smak av pepparkaka. Otroligt god tyckte hela familjen. Jag serverade med lite vispad grädde och det passade väldigt bra till.




CHOCOLATE POT DE CREME
6-8 st

200 g mörk choklad (jag använde 70%)
1 tsk äkta vaniljpulver
1 tsk pepparkakskrydda
3 ägg
2 dl hett starkt kaffe

Serveringsförslag:
Vispad grädde

Gör så här:
Grovhacka chokladen. Lägg choklad, vaniljpulver och pepparkakskrydda och ägg i en matberedare och mixa ihop till en jämn smet. Tillsätt det varma kaffet och kör matberedaren så att smeten blandar sig ordentligt. Häll upp i portionsformar och ställ i kylskåp i några timmar. Servera gärna med vispad grädde.


Jag har utgått från ett recept från 56kilo.se


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...