onsdag 27 november 2013

Kesoplättar med ost- och skinkfyllning

Kesoplättar med ost- och skinkfyllning

Jag och Algot åt detta till lunch en dag när vi var ensamma hemma och det var jättegott. Det är kesoplättar fyllda med ost, skinka, tomat och dijonsenap... lite som varmamackor men med plättar istället för bröd. Jag tillagade kesoplättarna i ugnen och sen la jag på fyllningen och ställde tillbaka i ugnen tills osten smält, det blev jättegott!

Jag använde osten Boxholms Havssalt och Örter från Boxholm Ost, en god ost på varma mackor, pizza eller omeletter. Ni har väl inte missat att jag tävlar ut en kokbok från Boxholm Ost (sista tävlingsdagen är den 6 december 2013), ni hittar tävlingen här.



KESOPLÄTTAR MED OST- OCH SKINKFYLLNING
3 st

1 sats kesolättar i ugn (6 st)
6 skivor ost
3 skivor rökt skinka
1 tomat
Dijonsenap
Salt och svartpeppar

Gör så här:
Tillaga kesoplättarna enligt receptet. Fördela osten på tre av plättarna och bre på ett tunt lager dijonsenap. Skiva tomaten och lägg en skiva ovanpå osten. Salta och peppra. Lägg på skinkan. Toppa med en kesoplätt. Värm i ugnen i 200 grader till osten smält, ca 5 minuter.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...