fredag 5 juli 2013

Fänkålsinkokt lax med citron- och gräslökssås

Fänkålsinkokt lax

En av dagarna under midsommarhelgen hos mina föräldrar åt vi fänkålsinkokt lax med citron- och gräslöksås. Det var fantastiskt gott så receptet följde med mig hem så att jag ska kunna laga den här laxen i sommar. Laxen äts kall och passar perfekt till sommarens varma dagar.

Nu är min semestervecka slut och på måndag väntar jobbet igen. Det känns segt att behöva gå upp tidigt på morgonen efter att ha fått sova till ungefär klockan nio varje morgon den senaste veckan. Algot har alltid varit morgontrött så när vi har semester får ni nästan alltid långa sovmorgnar vilket är otroligt skönt. Att ha ett barn som kan sova på morgonen känns dessutom väldigt lyxigt när man hör andra föräldrar berättar att sina barn vaknar klockan fem varje dag.

Citron- och gräslökssås

Lax, sås och sallad

Lax

Sås

En fin smidd öppnare till Lokaflaskan


FÄNKÅLSINKOKT LAX MED CITRON- OCH GRÄSLÖKSSÅS
6-8 pers

Lax:
1 kg skinn- och benfri laxfilé
1 liten fänkål
1 morot
1 gul lök
7,5 dl vatten
5 dl torrt vitt vin
2 msk vitvinsvinäger
2 lagerblad
1 msk fänkålsfrön
Skalet av 1 citron
8 pepparkorn
2 tsk salt

Dekoration:
Dill
Citronklyftor

Sås:
3 dl gräddfil (funkar säkert med creme fraiche också)
1 dl majonnäs
1-2 msk pressad citron
1 dl finhackad gräslök
Salt och svartpeppar

Gör så här:
Lax: Skär fänkålen och moroten i mindre bitar. Finhacka löken. Koka upp alla ingredienser utom laxen i en stor kastrull och låt småkoka under lock i ca 10 minuter. Skär laxen i 2x2 cm stora bitar. Lägg ner laxen i kastrullen, lägg på locket och låt det koka upp. Ta av kastrullen från värmen och låt laxen stå och kallna i lagen under lock. Ta upp laxbitarna och låt dem rinna av innan servering. Dekorera laxen med dill och citronskivor.

Sås: Blanda alla ingredienser till såsen och häll upp i en skål.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

2 kommentarer:

Mitt liv som fru L sa...

Det där SKA jag prova! Ser jättegott ut och verkar vara helt i min smak! Ska bara köpa hem lax först!

Kram C <3<3<3

Johanna/Delikatessboxen sa...

Åh, inkokt lax är så himla gott och somrigt! Måste också prova fänkålsvarianten :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...