tisdag 30 juli 2013

Egenodlad squash i komposten

Squashodling i komposten

I år odlar vi squash i komposten. I den del av komposten som vi inte använder just nu sattes några frön ner tillsammans med lite såjord och det har växt så det knakar. Tidigare i veckan skördades den första squashen och igår plockades ytterligare tre stycken. Bilden nedan gör dem inte rättvisa för man ser inte riktigt hur stora de är. Dessa är 25-30 cm långa och riktigt tjocka.

Nu kommer vi att äta mycket squash här framöver!

Squash


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Squashen är godare ju mindre de är anser jag. Många gör felet att låta dem växa och sen kommer problemet att man ändå inte vet vad man ska göra med alla squash. Med små menar jag 10-12 cm. Och ska man inte glömma att blommorna är de bästa, friterade eller fyllda.

Tack för en inspirerande blogg
Eva

Angelica - Vardagsliv med LCHF sa...

Wow, vad häftigt! :-)

KikkiSandström sa...

Skillnaden mellan squash och zuccini?

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Eva: Ja, squash är godast när de är mindre... vi hann liksom inte riktigt med att plocka dem. :)
Men det var faktiskt ingen fara med dessa, de var saftiga och inte alls träiga ändå.

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

KikkiSandström: Det är faktiskt ingen skillnad utan bara två olika namn på samma växt. Zucchini är det italienska namnet och squash är det engelska namnet.

monkan sa...

Härligt! Squash är så tacksamt att odla! Här i Grekland fyller de blommorna och friterar/kokar de! Har ätit det i mitt förra liv, nu avstår jag pga riset och fritteringen...;)
Kram/M

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...