tisdag 16 april 2013

Mejerifri vecka

Förra veckan åt jag en helt mejerifri kost. Anledningen var nyfikenhet och jag ville se hur jag upplevde det. Jag uteslöt alla mejeriprodukter, även smör och ost som jag vet att många äter fast de kallar sin kost mejerifri. Jag stekte i kokosfett istället för smör och det funkade jättebra.

Efter att ha provat en vecka kan jag konstatera att jag åt väldigt gott hela veckan. Många av maträtterna vi åt är favoriter som vi äter här hemma med jämna mellanrum, så att hitta mejerifria alternativ var inte svårt.

Tyvärr tyckte att jag kände mig hungrigare den här veckan jämfört med andra veckor så antagligen var jag för snål med fettet. Mejeriprodukter som grädde och creme fraiche innehåller en hel del fett vilket självklart hjälper till att mätta. Det jag saknade mest under förra veckan var grädden i kaffet och bregott på knäckebrödet.

Jag kommer inte att utesluta mejeriprodukter i fortsättningen. Däremot är det alltid roligt att variera kosten så mejerifria maträtter kommer med största sannolikhet att förekomma på veckomenyerna framöver också, men då tillsammans med andra maträtter innehållande mejeriprodukter.

Är ni nyfikna på mejerifri kost så kan ni titta under etiketten Mejerifritt här till höger, där har jag samlat alla recept som är mejerifria (eller kan bli om man väljer att steka i kokosfett istället för smör).

Så här såg mina middagar ut förra veckan:


Tisdag:
Lax, avokado- och räkröra samt sallad


Torsdag:
Korvpytt


Lördag:
Lövbiffwok



Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

10 kommentarer:

Ina sa...

mums utsökt!!!!!!!!

monkan sa...

Såg gott ut!
Det är så jag upplever det om jag utesluter mejerier - jag blir inte riktigt mätt. Och då blir jag sugen på annat...

Men ibland behöver man ändå tänka till, mycket gräddmängd går på rutin, kanske inte alltid behövs jämt!

/M

Unknown sa...

Det är säkert att du hade mindre fett i din mat denna mejerifria vecka! Jag äter ju mejerifritt men använder mig av bregott, smör och ost i matlagning...
Man måste verkligen tillsätta bra fettkällor när man äter mejerifritt!
ha en fin dag!
Kram
//Lana

Sofie sa...

Tar du nånsin mer eller är det där en vanlig portionsstorlek för dig? Jag skulle ha svårt att bli nöjd på det där, men har lite problem med att jag överäter...

Kikki Sandström Inspiratör o Coach sa...

Det är kul att experimentera med maten, så länge det är hälsosamt. Själv skulle jag uppleva det som alltför jobbigt att utesluta mejeriprodukter ur min lchf-kost. Intressant dock att ta del av dina erfarenheter här!

Anna sa...

Jag kan tänka mig att de inte bli lika mättande, men galet vad goda rätter du gjort :P

Sandra-Fru Bogren sa...

Kul att testa! Jag försöker att inte äta så mycket yoghurt (äälskar rysk yoghurt med bär) men i mat äter jag gärna grädde och creme fraiche. Har aldrig testat ta bort det men jag tror att jag skulle få för lite energi då med tanke på att jag tränar en del :-) Vilken god mat du ätit i veckan! //Sandra

Angelica - Vardagsliv med LCHF sa...

En hel vecka har jag aldrig klarat! Det skulle vara enklare om inte kokosmjölk smakade kokos. Det går ju inte att ersätta grädde och creme fraiche med kokosmjölk, det blir ju fel smak. :-) Fast jag funderar på det igen, har skrivit om whole 30 på bloggen nu.

Helena.B sa...

Ser väldigt gott ut :)
Trevlig helg
/Helena

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Sofie: Det är olika. Jag lägger ofta upp det jag tror att jag kommer att äta upp, men ibland är jag mer hungrig och då fyller jag på efter hand.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...