fredag 5 april 2013

Ugnsrostad kålrot

Lövbiff, ugnsrostad kålrot och kryddsmör

Igår åt vi en otroligt god middag. Trots att det var en helt vanlig torsdag så lyxade vi med stekt lövbiff, ugnsrostad kålrot och gott kryddsmör. Ugnsrostad kålrot är så gott, perfekt ersättning för pommes eller klyftpotatis om man äter rotfrukter ibland. Till den goda middagen drack vi ett glas rödvin. Vardagslyx!

Idag är det fredag igen, härligt! Den här helgen är verkligen efterlängtad. Trots roliga aktiviteter den senaste tiden så är det skönt att ha några lediga dagar hemma. Ikväll blir det TV-soffan framför "Let's dance", tittar ni på det? Jag tycker att deltagarna över lag var grymt duktiga förra veckan och det ska bli spännande att se hur de utvecklas.

Ugnsrostad kålrot



UGNSROSTAD KÅLROT

Kålrot
Olja
Salt och peppar

Gör så här:
Skala kålroten och skär i stavar, ca 0,5 cm tjocka. Koka kålroten i saltat vatten i 7-10 minuter. Häll av vattnet och låt kålroten ånga av. Blanda kålrot, olja och kryddor i en skål. Häll ut på en plåt med bakplåtspapper och tillaga i ca 20-25 minuter i 225 grader.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

6 kommentarer:

Millis - JimpsMillis LCHF sa...

Kålrot i ugnen har jag nog aldrig testat, bara friterade, lite enklare att göra i ugnen :)
Nej kollar inte på Lets dance, får bli fredagsmys med nån film istället :) trevlig helg!

Maria sa...

Åhh gott!! Visst är det gott med kålrot, en rotfrukt jag inte ätit så mycket än. Men använder jag den ofta - är så smakrig.
Ha en fin fredag!
=)

Unknown sa...

Hihi jag bloggar oxå rotfrukter idag ;)
Kanske vi tittar på Let´s Dance vet inte hur planen för kvällen ser ut än...
Måste försöka komma på vad vi ska äta...

Petra sa...

Jag tror jag aldrig har smakat kålrot faktiskt. Man kanske skulle prova...

Sandra - Fru Bogren sa...

Jag har ärligt talat aldrig ätit kålrot så det får jag ta och göra någon dag. Låter jättegott! Ha en br helg! //Sandra

cosmoscatten sa...

Mums vad gott! Älskar rotsaker :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...