fredag 28 mars 2014

Kycklinglårfiléer i tomatsås / Pulled chicken (Crock Pot)

Kycklinglårfiléer i tomatsås

Jag vet inte hur många av er läsare som har en egen Crock Pot men jag har sett dem både på instagram och hos andra bloggare. Jag är i alla fall helt såld på min och var eller varannan helg stoppar jag kött eller kyckling i grytan och låter den koka middagen åt mig.

Den här gången gjorde jag kycklinglårfiléer i tomatsås som jag serverade med en sallad och riven ost. Jag hade någon sås till också men jag kan inte minnas vad det var, kanske vitlökssås (det var ett tag sedan vi åt detta). Det spelar egentligen ingen roll vilken sås det var för jag minns i alla fall att såsen kändes ganska överflödig och det hade räckt gott och väl med bara tomatsåsen som fanns i grytan.

Om man vill kan man göra pulled chicken av kycklingen när den är färdigtillagad, då är det bara att dra isär kycklingköttet med hjälp av två gafflar och blanda med valfri mängd tomatsås.



KYCKLINGLÅRFILÉER I TOMATSÅS / PULLED CHICKEN (CROCK POT)
4-5 pers

1 kg kycklinglårfiléer

Tomatsås:
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
500 g krossade tomater
2 msk stark tacosås
1 msk basilika
1 msk oregano
1 tsk timjan
1 tsk salt Svartpeppar

Gör så här:
Tomatsås: Finhacka den gula löken och pressa vitlöken, fräs i botten av en kastrull. Häll på övriga ingredienser och låt puttra utan lock i ca 15 minuter. Smaka av med eventuellt mer salt och peppar.

Rensa kycklinglårfiléerna och lägg i botten av crockpoten. Häll tomatsåsen över och tillaga i 8-10 timmar på låg temperatur. Servera kycklingen som den är tillsammans med tomatsåsen eller gör pulled chicken, se nedan.

Pulled chicken: Ta upp kycklingbitarna ur crockpoten och dra isär köttet med hjälp av två gafflar. Rör in så mycket tomatsås du önskar i den dragna kycklingen.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

4 kommentarer:

Jessica sa...

Hur stor är din crock pot? Jag såg att det fanns olika storlekar på den och funderar på vilken som är bäst att satsa på :)

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Jessica: Min Crock Pot rymmer 5,7 liter (länk). Vi är tre i familjen och lagar ofta middag + matlådor till dagen efter i crockpoten. Jag skulle rekommendera att inte köpa en för liten.

Mårtenssons kök sa...

Vi har också crock pot här hemma och visst är det en bra apparat, i går gjorde vi pulled hjort i den. Fast lergrytan är inte dum den heller, fast den vågar vi inte lämna ensam hemma med ugnen igång...

Renée sa...

Tack för alla fina recept! Äter LCHF sedan många år tillbaka och har precis skaffat en crock pot! För er som tycker de är dyra kan jag tipsa om att beställa en via Amazon UK. Det gjorde jag och den kostade (inkl leverans!) bara hälften så mycket som via svenska webb-shoppar. Dock behöver man en adapter för UK-kontakt, men en sådan kostar inte så mycket (vi hade redan en).

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...