måndag 18 februari 2013

Kycklingpanna

Kyckling i panna

Kyckling är riktigt gott tycker jag och fördelen är att den kan tillagas på så många olika sätt. Den här kycklingrätten blev vi bjudna på hemma hos några grannar för flera år sedan och har sedan dess lagat den många gånger. Förr åt vi den med ris, nu äter vi den med blomkålsris. Toppa gärna med lite syrliga lingon, det blir väldigt gott.

Helgen har varit lugn. Söndagens frukost åts som vanligt i TV-soffan medan vi tittade på Melodifestivalen, deltävling tre. Vi har haft som tradition de senaste åren att spela in programmet och titta på det dagen efter, på så sätt kan sonen också titta utan att behöva vara uppe sent på kvällarna.


Kycklingpanna och blomkålsris


KYCKLINGPANNA
4 pers

4 kycklingfiléer
2 gula lök Salt och svartpeppar
4 dl vispgrädde
0,5 msk soja
1,5 msk kycklingfond
0,5 dl lingon + några att toppa med
Färsk timjan

Gör så här:
Dela kycklingen i mindre bitar och finhacka löken. Stek kycklingen och löken och krydda med salt och peppar. Häll på grädden, soja och fond över kycklingen och låt blandningen puttra i 5 minuter. Rör ner lingonen och ta av värmen. Toppa kycklingpannan med lingon och färsk timjan.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

8 kommentarer:

Mitt liv som fru L sa...

Gott! Håller med, kyckling är bra för att det går att variera såå mycket!

Kram C

Erika Skogly sa...

Så gott! Väldigt vackert med timjan och lingin på.

monkan sa...

Enkelt och gott!
/M

Anna sa...

Åh, vad gott! Och jag som har både kyckling och lingon i frysen! Det där ska jag testa!

Unknown sa...

kyckling är toppen lätt att variera då massa olika kryddor funkar till!

Unknown sa...

Gott med kyckling! Håller med ovanstående, man kan variera det i massor! :)
Ha en fin dag!
Kram
//Lana

Louise E sa...

Har kikat och provat en hel del av dina recept men varit lite anonym och inte kommenterat något förut. Men insåg precis hur mycket jag själv stödjer mig på andras kommentarer när jag letar recept... So here goes:

Detta var SUPERGOTT! Både jag, pojkvän och pojkvännens son på 14år tyckte detta var gott. Hade dock 3ggr så mycket lingon i. Kommer göras igen!

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Louise E: Tack för din kommentar! Jag läser också ofta kommentarerna på de recept jag är nyfiken på att testa hos andra bloggar, så jag uppskattar att läsarna talar om vad de tycker (både när de gillar och inte gillar... alla tycker ju inte lika). :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...