onsdag 27 maj 2015

Lax med topping av kräftstjärtar och svamp

Lax med topping, broccoli, sparris och citronsås

Jag antar att det är fler än vi som har fullt upp så här års. Visst är det konstigt att ALLT ska hända i maj-juni, både privat och på jobbet... resor, fester, avslutningar med mera med mera. Vi är ju trots allt bara tre i familjen men ändå har det krockat både en och två gånger i våra aktiviteter.

Det är egentligen jättekul att prova att laga nya maträtter men när det är fullt upp finns ibland inte tiden eller orken att ställa sig vid spisen. Det blir många gamla favoriter på veckomatsedlarna just nu. I söndags däremot testade jag ett nytt, spännande recept med lax som blev riktigt gott.

Laxen är toppad med en röra av svamp, paprika, kräftstjärtar, dill och ost. Nästa gång ska jag ha i lite purjolök i toppingen, det tror jag piffar till det lite extra. Till laxen gjorde jag en snabblagad citronsås, perfekt till fisk. Vi åt broccoli och kokt sparris till. Riktigt gott och väldigt mättande.

Topping med kräftstjärtar, svamp och paprika

Lax med topping

Broccoli och sparris


LAX MED TOPPING AV KRÄFTSTJÄRTAR OCH SVAMP
4 pers

4 laxfiléer
Salt och vitpeppar

Topping:
300 g champinjoner, gärna små
170 g kräftstjärtar
1 röd paprika
2 msk hackad dill
2 dl riven ost
Salt och vitpeppar

Citronsås:
2 dl creme fraiche
1 dl vispgrädde
0,5 fiskbuljongtärning
1 msk pressad citron
Salt och vitpeppar

Gör så här:
Lägg laxen i en ugnsform, salta och peppra.

Topping: Dela svampen i kvartar och skär paprikan i små bitar. Grovhacka kräftstjärtarna. Stek svampen tills den fått färg och tillsätt sedan paprikan och låt fräsa med en stund. Salta och peppra. Ta av från värmen och rör ner kräftstjärtarna, dillen och osten. Fördela röran ovanpå laxfiléerna. Tillaga i 15-20 minuter i 200 grader.

Citronsås: Rör ihop creme fraiche, grädde och fiskbuljongtärningen i en kastrull. Låt koka upp och puttra någon minut. Smaka av med citron, salt och peppar.


Jag har utgått från ett recept från Matplatsen

Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...