fredag 29 maj 2015

Chokladmoussefyllda pannkakor med jordgubbskräm och vispad grädde (LCHF)

Chokladmoussefyllda pannkakor med
jordgubbskräm och vispad grädde

För ett tag sedan åt vi pannkakor till frukost och det blev några pannkakor över som jag passade på att piffa upp till en god dessert. Jag fyllde pannkakorna med en chokladmousse, kokade en jordgubbskräm som jag serverade till och spritsade vispade grädde ovanpå. Det blev jättegott!

Vi åt detta till eftermiddagskaffet istället för lunch och det var riktigt mättande. Vill man göra dessa pannkakor som efterrätt räcker det att servera en halv pannkaka per person.

Moussen blev lite hård när jag rörde ihop den så nästa gång ska jag testa att värma grädde (inte koka) och sedan smälta chokladen i den varma grädden, vänta tills smeten svalnat och sedan bre ut chokladkrämen på pannkakorna.

Kanske ett tips till Mors dag nu på söndag.

Läcker efterrätt

Chokladmousse i pannkakorna

Jordgubbskräm

Spritsad grädde


CHOKLADMOUSSEFYLLDA PANNKAKOR MED JORDGUBBSKRÄM OCH VISPAD GRÄDDE (LCHF)
3-6 st (som efterrätt räcker det till 6 pers)

3 kalla pannkakor

Chokladmousse:
50 g mörk choklad (jag använde 86%)
1 dl vispgrädde

Jordgubbskräm:
200 g jordgubbar
1 krm äkta vaniljpulver

Dekoration:
10 g mörk choklad
Vispad grädde

Gör så här:
Chokladmousse: Smält chokladen och rör ner grädden (min mousse blev lite hård så nästa gång ska jag testa att värma grädde, inte koka, och smälta chokladen i grädden, sedan svalna). Bred ut chokladmoussen på pannkakorna och rulla ihop. Dela pannkaksrullarna på mitten.

Jordgubbskräm: Mixa jordgubbarna. Koka jordgubbarna och vaniljpulvret tills mycket av vätskan kokat bort. Ta av från värmen och låt svalna.

Lägg pannkaksrullarna på serveringstallrikar. Smält chokladen och ringla över rullarna. Dekorera med jordgubbskrämen. Servera med vispad grädde, gärna spritsad på.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...