fredag 15 maj 2015

Kyckling- och halloumisallad

Kyckling- och halloumisallad

Har ni också långhelg eller jobbar ni idag? På mitt jobb behöver inte alla jobba idag så jag är ledig och njuter av att vara ledig fyra dagar i rad. Det är inte mycket som står på agendan men lite god mat ska vi väl lyckas få till.

Igår åt vi den här kyckling- och halloumisalladen med en currydressing till middag. Fräscht och gott! Jag gillar halloumi, den har en väldigt speciell konsistens och smak. Till salladen drack vi rosévin, årets första... det passade perfekt.




Årets första glas med rosévin


KYCKLING- OCH HALLOUMISALLAD
3 pers

Kyckling:
3 kycklingfiléer
0,5 dl olivolja
0,5 msk kycklingfond
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
1 tsk paprikapulver
0,5 tsk curry

Currydressing:
1,5 dl majonnäs
1,5 dl creme fraiche
Curry
Salt och svartpeppar

1 romansallad
2 stora tomater
3 koka ägg
1 förpackning halloumi

Gör så här:
Kyckling: Putsa kycklingfiléerna. Blanda övriga ingredienser till en marinad och marinera kycklingen med den. Jag brukar marinera kycklingen genom att lägga kyckling och marinad i en tätslutande plastpåse och massera in marinaden på kycklingen (detta kan göras redan kvällen innan så kan kycklingen ligga och dra åt sig marinaden i påsen i kylskåpet). Lägg kycklingen i en ugnsform och tillaga i 125-150 grader (ju högre temperatur desto fortare går tillagningen) tills kycklingen har en innertemperatur på 70 grader. Låt kycklingen svalna och skär den sedan i skivor.

Currydessing: Blanda majonnäs och creme fraiche. Smaka av med curry, salt och peppar.

Skär salladen i mindre bitar. Ta bort fruktköttet från tomaterna och skär tomaterna i små bitar. Skär äggen i klyftor. Skär halloumin i stavar och stek tills de får fin färg.

Sallad: Blanda sallad och tomater på en tallrik och toppa med currydressing. Lägg på kyckling, halloumi och ägg.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...