söndag 13 juli 2014

Zucchinibaguetter / Squashbaguetter (LCHF)

Härligt gyllengula baguetter

Igår sken solen hela dagen och den mesta tiden spenderade jag utomhus med en bok i händerna. En liten stund var jag inne och bakade dessa baguetter som vi sedan provsmakade i solskenet. Baguetterna innehåller finriven zucchini/squash vilket ger brödet en god saftighet. Perfekta bröd att fylla med härliga pålägg och ta med på picknicken.

Idag är det grått och blåsigt ute så jag kommer att spendera dagen inomhus. Troligtvis blir det en ny sats av dessa baguetter som får åka rakt ner i frysen, bra att ta fram till sommarens utflykter.

Det är ingen skillnad mellan squash och zucchini utan bara två olika namn på samma växt. Zucchini är det italienska namnet och squash är det engelska namnet.




ZUCCHINIBAGUETTER / SQUASHBAGUETTER (LCHF)
4-9 st

8 ägg
3 dl (ca 150 g) finriven, urkramad zucchini/squash
3 dl (150 g) mandelmjöl
4 msk fiberhusk
2 msk kokosnötsmjöl
2 dl semsamfrön
1 tsk salt
3 tsk bakpulver

Gör så här:
Finriv squashen och krama ur det mesta av vätskan. Vispa äggen fluffigt och vispa ner squashen. Blanda alla torra ingredienser i en separat skål och rör ner i äggblandningen. Låt svälla ca 10 minuter.

Forma degen till baguetter. Degen är väldigt kladdig, så läs gärna mitt tips på hur jag hanterar kladdiga degar. Skåra gärna degen, det blir snyggt. Grädda i 20-30 minuter i 200 grader tills baguetterna har fått fin färg. Låg bröden svalna på galler under bakduk.


Receptet hämtat från boken "Baka matbröd med LCHF" av Marianne Andersson. (Detta är dubbel sats)


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

7 kommentarer:

Marja - Baka Sockerfritt sa...

Vilka fina baugetter! Jag har tur, för det är gaska soligt här i nacka :)

Anna sa...

Detta ska jag göra i veckan <3 kramar

Anonym sa...

Här ska bakas baguetter under min lediga dag i veckan! :)
/lchfserro

Unknown sa...

Gott, gott! har också bakat med zuchinni. :)
Ha en fin dag!
kram kram <3
//Lana

Angie sa...

Såg jättegoda ut, smakar de mycket zucchini?

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Angie: Jag kan inte känna zucchinismaken alls, den ger inte smak... bara saftighet. ☺

Birgitte sa...

Jeg skiftede semoline mel ud med fint malet solsikkekerner. Det blev helt fint

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...