fredag 18 juli 2014

Apelsinkaka (LCHF)

Apelsinkaka med frosting

Förra veckan hjälpte Algot mig att baka den här apelsinkakan. Jag hade några apelsiner liggande och vad passade då inte bättre än att göra en kaka av dem. Det är extra roligt när Algot vill bara med i köket och han vispade och rev apelsinskal så det stod härliga till. ♥

Själva kakbotten kändes väldigt lätt i konsistensen och var otroligt och god. Frostingen var som pricken över i:et med de goda apelsinskalen i. En kaka jag gärna bakar igen.

Originalreceptet innehåller sötningmedel både i själva kakan och i frostingen men jag har valt att använda en liten mängd honung istället. Mina version av den här apelsinkakan är inte så söt så vill du ha en sötare kaka kan du öka på mängden sötning.



APELSINKAKA

Kaka:
100 g osaltat smör
1 msk (20 g) honung
5 ägg
1 apelsin, rivet skal och saft
2 dl vispgrädde
1 dl (50 g) kokosnötsmjöl
1 dl (50 g) mandelmjöl
0,5 dl (ca 8 g) pofiber
1 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver

Frosting:
150 g osaltat smör, rumsvarmt
150 g cream cheese
0,5 msk (10 g) honung
1 apelsin, rivet skal

Dekoration:
Rivet apelsinskal

Gör så här:
Kakan: Smält smöret tillsammans med honungen och låt det svalna. Vispa äggen fluffigt och blanda i smöret, pressad apelsin, rivet apelsinskal och grädde. Blanda alla torra ingredienser i en separat bunke och rör ner i äggblandningen. Låt svälla ca 5 minuter. Smörj en form (rund med diameter 22 cm eller fyrkantig ca 15x25 cm) och häll i smeten. Grädda ca 30 minuter i 175 grader i mitten av ugnen. Låt kakan svalna helt.

Frostingen: Tärna smöret och låt det bli rumsvarmt. Vispa ihop alla ingredienser. Bred toppingen på den kalla kakan. Dekorera gärna med extra rivet apelsinskal (blir både snyggt och gott). Förvara kakan i kylskåpet.


Receptet hämtat från boken "Kakor och desserter med LCHF" av Marianne Andersson. Originalreceptet innehöll 2 msk Bakery+ till kakan och 0,5 msk Bakery+ till frostingen som jag bytt ut mot honung.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...