måndag 21 januari 2013

Varm choklad med ägg

Varm choklad

Idag började jag dagen med härligt god varm choklad. Chokladdrycken gjorde jag med ägg, vilket blir väldigt mättande och en perfekt start på dagen. Vill man ha en ännu mer mättande dryck kan man tillsätta kokosfett. Jag sötade inte min choklad för jag tyckte att den blev jättegod som den var men vill man ha en sötare dryck kan man ha i lite honung (eller annan valfri sötning).

Idag är jag och Algot lediga eftersom det är studiedag på skolan. Vi började med en skön sovmorgon och jag hoppas på en lat dag tillsammans. Jag tänkte provbaka i vår nya ugnen och läsa i min bok (läser sista delen av "Fifty shades of..."), mer än så tänker jag inte planera.

Toppad med vispad grädde


VARM CHOKLAD MED ÄGG
1 pers

1 dl vatten
0,5 dl vispgrädde
1 ägg
1 msk kakao
1 krm äkta vaniljpulver
Ev. 1-2 msk kokosfett
Ev. honung (eller valfri sötning

Serveras med:
Vispad grädde

Gör så här:
Blanda vatten och grädde i en mugg och värm i micron. Mixa ägg, kakao och vaniljpulver med en stavmixer. Fortsätt mixa medan den varma vätskan hälls på. Tillsätt kokosfett för en mer mättande dryck och mixa tills kokosfettet smält. Smaka eventuellt av med honung. Servera med en klick vispad grädde.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

7 kommentarer:

Unknown sa...

Gott att börja dagen med en sådan smaskig varm choklad! det var längesen jag gjorde ägglatte... blev påmind efter jag läst ditt inlägg... :)
Ha en mysig ledig dag tillsammans med sonen!
Kram
//Lana

Unknown sa...

Låter som att ni ska ha en härlig dag :)
Choklad.....det va längesen....kanske skulle göra en omg till frukost imorgon....

Anonym sa...

En liten fråga...känner man smaken av ägget mkt.. ? Har lite svårt för ägg men skulle gärna lyckas få i mig det på ngt sätt till frukost:-)
Hälsningar Maria

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Maria: Det smakar inte ägg alls, så testa!

Marja - Baka Sockerfritt sa...

Jag är något av lite beronde av varm choklad (speciellt på kvälln framför en film eller bok)! Spännande att ha ägg i!

Kikki Sandström Inspiratör o Coach sa...

Ett fullgott alternativ till "Bullet Coffee".

Anonym sa...

Hej.. Andra dagen med LCHF och hade ingen aning om vad jag skulle äta som mellanmål... Tack förntipset till ett snabbt och mättande mellanmål. Din sida ligger numer i favoriter! :))

/Catherine

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...