tisdag 15 januari 2013

Köttfärssoppa

Köttfärssoppa

När jag skulle skriva veckomatsedeln frågade jag Algot om han önskade någon speciell maträtt och han svarade att han ville ha köttfärssoppa. Självklart skulle han få soppa och i lördags kväll var det han och jag som lagade mat tillsammans. Algot bestämde de flesta ingredienserna och vi hjälptes åt att steka köttfärsen och ha i kryddorna. Sen var det en stolt kille som åt en rejäl portion soppa.

Soppan kan ätas som den är eller så serverar man med lite riven ost och en klick creme fraiche. Soppan blev väldigt god och mättande.

Toppad med västerbottenost
och en klick creme fraiche


KÖTTFÄRSSOPPA

500 g köttfärs
4-5 tsk tacokrydda
1 tsk oregano
1 tsk basilika
2 dl krossade tomater
10 cm purjolök
1 morot
Soja
Ev. salt
Vatten

Servera med:
Västerbottenost
Creme fraiche

Gör så här:
Stek köttfärsen i en stekpanna och krydda med tacokrydda, oregano och basilika. Lägg över köttfärsen i en kastrull. Strimla purjolöken och lägg i kastrullen tillsammans med krossade tomater och lite soja. Häll på valfri mängd vatten till önskad soppkonsistens. Låt soppan koka i minst 10 minuter under lock. Smaka av med salt. Skär moroten i små bitar och häll i soppan och låt den koka ytterligare ca 5 minuter tills morotsbitarna mjuknat. Servera soppan som den är eller med lite riven västerbottenost och en klick creme fraiche.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

6 kommentarer:

tojis sa...

Mmm, tack för påminnelsen! Det var jättelänge sen jag gjorde köttfärssoppa, perfekt mat efter några timmar utomhus.

Unknown sa...

Mmm...det är så gott och så mättande på köttfärssoppa! Nu var det längesen jag lagade en sådan... tack tack för påminnelsen! :)
Ha en toppen tisdag!
//Lana

monkan sa...

Håller med de andra! Mumsigt med sådan soppa! Vintersoppa, här i storstan snöar det igen...
/M

Mitt liv som fru L sa...

Gott! Ska prova detta efter resan!
Ha en fin dag :)

Kram C

Anna sa...

Gott, jag har oxå köttfärssoppa på menyn i veckan :P Pannkakorna och pizzan ser fantastiskt goda ut, yummie!

Kikki Sandström Inspiratör o Coach sa...

Verkar jättegott! Ännu något nytt att testa!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...