fredag 16 mars 2012

Frö- och ostbröd (LCHF)

Nu har jag bakat igen! Den här gången blev det ett bröd med smak av frön och ost. Det blev väldigt gott och hade mycket smak tack vare västerbottenosten som jag blandade i smeten. Man kan ta vilken riven ost man vill, allt efter tycke och smak.






FRÖ- OCH OSTBRÖD
1 bröd

4 ägg
1 msk kokosfett
1 dl turkisk yoghurt (eller creme fraiche eller kesella)
3 dl riven ost (jag blandade västerbottenost med vanlig ost)
0,5 dl kokosnötsmjöl
1,5 tsk bakpulver
3 dl valfria frön

Gör så här:
Smält kokosfettet och vispa ihop det med ägg och turkisk yoghurt, rör ner den rivna osten. Blanda kokosnötsmjöl och bakpulver i en separat skål och rör ner i äggsmeten. Häll i fröna och blanda ordentligt. Häll i en avlång form och grädda i ca 30 minuter i 200 grader i mitten av ugnen. Lägg aluminiumfolie över formen efter ca 20 minuter. Låt brödet svalna på galler under en bakduk. Skär upp när brödet svalnat helt.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

4 kommentarer:

lchfsystrar sa...

Ser ju ut som vanligt bröd! Kul!

Linruz sa...

Ser mumsigt ut!
Kram Lina

Lchf livet för Gottelisa sa...

Jag har aldrig provat att baka LCHF bröd. Det ser jättegott ut.Ha en skön helg kram Gottelisa

Monica Hansen sa...

Ser jättegott ut!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...