måndag 21 november 2011

Rättikajansson

Rättika är en rotfrukt men den innehåller väldigt lite kolhydrater. Här har jag gjort Janssons frestelse med rättika istället för potatis och det blev jättegott. Jag har medvetet inte satt ut några mängder i receptet eftersom det fungerar oavsett hur stor eller liten rättikajansson man gör, använd så mycket anjovis och gul lök som du själv önskar. Rättika innehåller ca 2,5 g kolhydrater/100 g medans potatis innehåller ca 16 g kolhydrater/100 g.


RÄTTIKAJANSSON

Rättika
Gul lök
Anjovis
Vispgrädde
Salt och svartpeppar

Gör här:
Skala och strimla rättikan. Koka rättikan i 5 minuter och häll av i ett durkslag. Finhacka löken. Smörj en ugnsform och fyll den med lite drygt hälften av rättikan. Salta och peppra. Lägg den hackade löken ovanpå rättikan och fördela ut anjovisen uppepå. Häll på lite av spadet från anjovisen. Ha på resten av rättikan och ha på ytterligare lite salt och peppar. Häll på grädden, ca 1-1,5 cm upp i formen. Gratinera i 50-60 minuter i mitten av ugnen. Känn med en provsticka så att rättikan är mjuk.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

1 kommentar:

Sofia sa...

Det är det här som jag tycker är så otroligt spännande och härligt med LCHF: att mängden blir nästan ointressant eftersom varje ingrediens i sig är så god att det knappast aldrig går att misslyckas oavsett detaljer i sammansättningen :) Man behöver inte mäta, väga eller räkna.. bara smaka!
Gillar verkligen idén med rättika. MÅSTE prova!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...