måndag 28 mars 2016

Chokladmuffins med en touch av kaffe (LCHF)

Chokladmuffins

Här är receptet på chokladmuffinsen som jag gjorde påskcupcakes av. Det är ungefär samma smet som tårtbotten till Very cherry chocolate cake med några små ändringar i måtten. Muffins är perfekta att göra och sedan frysa in, bara att ta fram när man är sugen på lite fika. Servera med lite vispad grädde, frosting eller varför inte körsbärskräm (fyllningen i tårtan).




CHOKLADMUFFINS MED EN TOUCH AV KAFFE (LCHF)
9 st

50 g osaltat smör
0,5 msk honung
0,25 dl kakao
1 msk frystorkat snabbkaffe
1 dl vispgrädde
2 ägg
0,5 tsk vaniljpulver
0,5 dl (25 g) mandelmjöl
0,5 dl (25 g) kokosnötsmjöl
0,25 dl (ca 4-5 g) pofiber
1 tsk fiberhusk
1 bakpulver
En nypa salt

Gör så här:
Värm grädden (jag gjorde det i en mugg i micron) och rör ner snabbkaffet. Smält smöret tillsammans med honungen i en kastrull, rör ner kakao och låt det bubbla med några sekunder. Rör ner kaffegrädden och låt smörblandningen svalna. Vispa äggen fluffigt och vispa sedan ner smörblandningen. Blanda alla torra ingredienser i en separat bunke och rör ner i äggblandningen. Låt svälla ca 5 minuter. Fyll nio muffinsformar och grädda 10-15 minuter i 150 grader, känn efter med en provsticka att muffinsen är klara. Låt svalna.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...