tisdag 15 september 2015

Citronmarinerad fänkål och lax

Citronmarinerad fänkål och lax

Jag hittade ett recept på citronmarinerad fänkål i senaste numret av tidningen Matkärlek och kände direkt att jag var tvungen att testa det. Eftersom jag tycker att kombinationen fänkål och lax är god ihop bestämde jag mig för att lägga på några laxfiléer ovanpå fänkålen i slutet av tillagningstiden. Smidigt och gott! Jag serverade en klick limeyoghurt till (rysk yoghurt, rivet limeskal, pressad lime och salt).

Självklart går det att utesluta laxen i receptet nedan och istället äta fänkålen som tillbehör till något annat.




CITRONMARINERAD FÄNKÅL OCH LAX
4-5 pers

4-5 laxfiléer

Citronmarinerad fänkål:
3-4 fänkål
Färsk timjan
1 citron
2 msk olivolja
Salt och svartpeppar

Gör så här:
Citronmarinerad fänkål:
Skär fänkålen i mindre bitar, ta bort stocken. Fördela i en ugnsform och strö färsk timjan över. Pressa citron över och skär sedan citronen i bitar och lägg i formen. Ringla över olivolja. Salta och peppra. Tillaga ca 30 minuter i 200 grader.

Laxen: Torka av laxen. Salta och peppra. Lägg laxen ovanpå fänkålen när det är 10-15 minuter kvar av tillagningstiden.


Receptet på fänkålen hämtat från tidningen Matkärlek


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...