måndag 20 januari 2014

Stekt fläsk med löksås

Stekt fläsk, löksås och squashlådebitar

Det här åt jag för ett tag sedan och det var galet gott! Under min uppväckt fick jag ofta fläsk med löksås till middag och jag har alltid tyckt att det är jättegott men jag har inte ätit det sedan jag slutade äta potatis... förrän nu. Istället för potatis gjorde jag en tunn squashlåda som passade perfekt till fläsket och löksåsen. Det här kommer att lagas fler gånger.

Stekt fläsk

Löksås



STEKT FLÄSK MED LÖKSÅS
4-5 pers

Ca 600 g fläsk (jag använder oftast rimmat sidfläsk eller rimmat bog)

Löksås:
2 gula lökar
4 dl vispgrädde
Salt och svartpeppar

Gör så här:

Fläsket: Skär fläsket i skivor och stek i smör. Ta upp ur stekpannan men skölj inte ur pannan. (Jag lägger fläsket i en ugnsform och håller det varmt i ugnen medan jag gör såsen. Jag använder eftervärmen om jag gjort squashlåda eller sätter ugnen på 100 grader.)

Löksås: Finhacka löken. Ha i smör i stekpannan där fläsket just stekts och stek löken. Häll på grädden och låt såsen koka 5-10 minuter. Smaka av med salt och peppar.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

5 kommentarer:

monkan sa...

Ja det är så gott, både fläsket och löksåsen!
Även stekt salt sill är gott till löksåsen!
Kram/M

Unknown sa...

mmmm älskar stekt fläsk m löksås!!!
Hur gör jag det mejerifritt eg??? tål att tänkas över ;)
Ha en fin dag, kjaaaaam <3

Mitt liv som fru L sa...

Mmm bland det godaste som finns!
Blev grymt sugen på det nu!
Vad använder du för fläsk?

Kram C <3

Mitt liv som fru L sa...

Hehe, läste visst lite för fort! ;)

Anna-Lena sa...

Om man gillar fläsk med löksås och bara vill ha en grönsak till så funkar brysselkål lysande. Jag brukar räkna med 4-5 brysslisar till mig medan maken lassar på 7-8 stycken.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...