tisdag 4 juni 2013

Enkel korv- och squashlåda i ugnen

Korv- och squashlåda

Ja, jag erkänner... jag är lat ibland! När jag kommer hem efter en intensiv arbetsdag är det inte alltid matlagningen står överst på önskelistan. Därför älskar jag snabbfixad vardagsmat. Häromdagen gjorde jag den här enkla korv- och squashlådan som tillagades i ugnen och den var perfekt på många sätt. Den var god, den var smakrik och framför allt gick det väldigt snabbt att förbereda maten.

Vill man ha en mildare smak på löken kan man steka den lite innan man blandar ner den bland de övriga ingredienserna men då tar det ju längre tid ;). Det går också att utesluta löken helt om man vill.




ENKEL KORV- OCH SQUASHLÅDA I UGNEN
4-5 pers

500 g korv
500-600 g squash (1 stor eller 2 små)
2 tomater
1 gul lök
2 tsk dijonsenap
1 msk vatten
100 g riven ost
Salt och svartpeppar

Gör så här:
Skär korven, squashen, tomaterna i mindre bitar och löken i lite större bitar. Smörj en ugnsform och fyll med korv, squash, tomater och lök. Blanda dijonsenap och vatten i en liten skål och fördela ut blandningen över korv- och squashröran. Salta och peppra samt toppa med riven ost. Gratinera i 15-20 minuter i 225 grader.


Tillägg 2014-01-24: Sist stekte jag löken i smör, hällde i hackade tomater och dijonsenap. Lät det puttra ihop och smaksatte med salt och peppar samt lite gröna kryddor (timjan och basilika). Sen blandade jag allt i en ugnsform. Det blev väldigt gott och löken blev mildare i smaken än när den inte steks.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

2 kommentarer:

Mitt liv som fru L sa...

Snabblagade rätter är bra för lata/trötta dagar, perfekt! Sen passar kryddstark korv och zucchini jättebra ihop :)

Ha en fin dag!
Kram C <3<3<3

Unknown sa...

Kanon bra vardagsmat! Snabbt, smidigt och gott! :)
Ha en fin dag!
Kram kram
//Lana

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...