måndag 28 maj 2012

Pyttipanna (LCHF)

Ibland blir det rester kvar och då är det perfekt att tillaga en pyttipanna. Jag blev inspirerad av Lana som hade gjort pytt och var tvungen att testa med lite köttrester jag hade hemma. Jag hade rester av kyckling, korv och fläskytterfilé, varje del för lite att göra en egen maträtt av men perfekt att använda tillsammans. Pyttipannan blev jättegod och kommer absolut göras igen.

Pyttipannan innehåller en hel del grönsaker, varav flera faktiskt är rotfrukter. Både kålrabbi och rättika innehåller mindre än 5 g kolhydrater/100 g medans moroten innehåller upp 8-9 g kolhydrater/100 g. Skippa moroten om du vill dra ner på kolhydraterna.




PYTTIPANNA (LCHF)
4 pers

1 rättika
1 kålrabbi
1 morot
1 squash
1 grön paprika
1 gul lök
Ca 500 g tillagat kött (jag använde kyckling, fläskytterfilé och korv)
1 msk fond
Basilika
Timjan
Paprikapulver
En skvätt worcestershiresås
1 dl vispgrädde
Salt och svartpeppar

Till servering:
En klick creme frache

Gör så här:
Finhacka löken, tärna grönsakerna och skär köttet i mindre bitar. Börja med att fräsa rättikan, kålrabbi, morot och paprika. Tillsätt lök, korv och kött och låt grönsakerna bli mjuka. Tillsätt squashen mot slutet. Krydda med fond, basilika, timjan, paprikapulver och worcestershiresås. Häll i grädde och låt den puttra med några minuter. Smaka av med salt och peppar. Servera gärna med en klick creme fraiche.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Visst är det smidigt och lätt att anpassa många rätter till LCHF! :)
Ha en fin dag!
//Lana

Jenny sa...

Pytt är grymt bra att göra med alla slattar. Gott blir det också. Ska prova så du gjorde. Ha det gott. Kram Jenny

Anna sa...

Tack för tipset! De lät smidigt och gott :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...