tisdag 1 maj 2012

Köttfärsbiffar med grönpepparsås

Köttfärsbiffar med grönpepparsås och sallad

Nu är våren äntligen här! Vi startade dagen med frukost ute på altanen medans fåglarna kvittrade och solen sken. Nu har jag startat garderobsrensning av kläder, vilket jag egentligen borde ha gjort en grå, trist och kall dag men det är lika bra att fortsätta medans lusten och energin finns. Det blir nog en paus med kaffe ute i solen snart.

Igår var det valborg och på kvällen åt vi köttfärsbiffar med grönpepparsås. Det blev jättegott och resterna får vi till lunch idag. Jag hade köpt roliga hållare att göra isbollar med som jag invigde igår, det blev isbollar med limeklyftor i... roliga och snygga tycker jag.

Rolig isboll med lime


KÖTTFÄRSBIFFAR MED GRÖNPEPPARSÅS
5-6 pers

Biffar:
1 kg köttfärs
3 ägg
2 tsk salt
4 krm svartpeppar
2 msk oxfond
1 tsk lökpulver
0,5 dl vispgrädde

Sås:
3 dl vispgrädde
1,5 dl creme fraiche
1 msk soja
1,5 msk oxfond
1 msk grönpeppar
Salt och svartpeppar

Gör så här:
Blanda alla ingredienser till köttfärsbiffarna och forma biffar, ca 1 dl smet per biff. Stek biffarna så att de får stekyta och lägg i en ugnsform. Blanda ingredienserna till såsen och häll över biffarna. Tillaga klart biffarna i ugnen ca 10 minuter i 225 grader, tills biffarna har en innertemperatur på 68-70 grader.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

5 kommentarer:

Unknown sa...

Det är så gott och smidigt med biffarna! Jag håller också på och lagar biffar fast med fyllning! Ska också lägga ut receptet på bloggen! :)
Ha en fin dag!
Kram
//Lana

Jimmie Lannér sa...

Grönpepparsås är en klar favorit och med biffar till, MUMS :))

Anna sa...

Åh, vad köpte du de där isbollarna?

Annika Rogneby - Bakglädje med LCHF sa...

Grönpepparsås måste jag våga mig på att göra... har snöat in lite för mycket på pepparsås gjord på svartpeppar :-)

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Anna: Jag köpte mina isbollar på Coolsuff.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...