tisdag 3 april 2012

Renskavsgryta med svamp

Renskavsgryta med blomkålsmos och sallad

En av kvällarna under skidsemestern lagade vi renskavsgryta med svamp. Till renskavsgrytan serverades blomkålsmos (tillagat i micron förståss, vilket jag tycker blir så mycket bättre). I vanliga fall när vi gör renskavsgryta brukar vi ha i krossade enbär och lingon i grytan samt servera några lingon som tillbehör men det hoppade vi över den här gången. När vi fyllde mattermosarna dagen efter för att bege oss ut i slalombacken så hade vi bara grytan med oss, inte blomkålsmoset.



RENSKAVSGRYTA MED SVAMP
4 port

2 paket fryst renskav (går bra med viltskav eller älgskav också)
250 g champinjoner
2 gula lökar
3 dl vispgrädde
Salt och vitpeppar

Gör så här:
Finhacka löken och svampen och fräs i smör, ta ur pannan. Lägg ner ett paket renskav i pannan (ska vara fryst) och låt ligga så att det blir färg på undersidan, vänd och skrapa av små köttbitar med hjälp av en gaffel. Upprepa vändningen och skrapandet tills köttbiten har blivit småbitar. Lägg i nästa renskavsbit och gör likadant. Blanda ner löken och svampen. Tillsätt grädden och smaka av med salt och peppar. Låt småputtra några minuter.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

3 kommentarer:

Mitt liv som fru L sa...

Jag håller med att göra blomkålsmos i micron blir så mycket bättre, tack för det tipset!

Tove sa...

Vad roligt att du hittat till min lilla blogg! Välkommen och hoppas att du ska trivas =)

Renskavsgryta kan ju vara bland det godaste som finns - mums! Ser ut att finnas väldigt många trevliga recept hos dig så jag kommer säkert tillbaka =)

Ha det gott!

Unknown sa...

vad gott det låter! Jag åt mycket renkött när jag var liten och bodde i norra Ryssland... de köttet är så gott!
Ha en fin onsdag!
//Lana

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...