onsdag 4 april 2012

Casabarco (Köttgryta)

God köttgryta

Den här köttgrytan heter Casabarco och den för tankarna tillbaka till när jag träffade min man. Receptet kommer från honom och han har lagat det många, många gånger till mig. Varje år när vi är på skidsemester i Sälen är det en stående maträtt på menyn och trots ananasen, som inte är LCHF, äter jag den med glatt humör efter en dag i skidbacken eller i skidspåret. Vi fyllde våra mattermosar med denna goda köttgryta och det kändes väldigt lyxigt att få äta så god mat ute i naturen. Nedan kommer originalreceptet.




CASABARCO
4 pers

600 g nötkött
1 gul lök
1 köttbuljongtärning
2 dl vatten
2 purjolökar
1 gul paprika
1 röd paprika
200 g ananas i skivor
2 dl creme fraiche
1 msk stark curry
Salt och svartpeppar

Gör så här:
Skär köttet i bitar och skiva löken. Bryn köttet och löken i en stor gryta. Pudra på curryn och tillsätt vatten och buljongtärning. Låt köttet puttra minst 30 minuter (gärna längre). Skiva purjolöken, tärna paprikorna och bryn i en stekpanna. Tillsätt till grytan. Dela ananasen i mindre bitar och lägg ner i grytan tillsammans med creme fraichen. Låt grytan puttra på svag värme i ca 20 minuter. Smaka av med salt och peppar.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

8 kommentarer:

Unknown sa...

Vad gott det låter! Det skulle mina barn gilla! :)
Ha en fin onsdag!
//Lana

Unknown sa...

köttgryta va längesen!! borde plocka upp lite kött till det kanske.......
annanasen kan jag ju låta bli om jag vill ;)

Anna sa...

Jag ska ha köttgryta snart och ska testa detta(förutom ananasen då jag inte gillar de i mat)
TAck för tipset!

Unknown sa...

Jag äter oxå väldigt sällan ketchup...men som sagt sonen! 1 msk honung tog jag!

Fröken M sa...

Köttgryta var evigheter sen vi gjorde här hemma, men nu när vi har några lediga dagar framför oss kanske vi borde ställa till med ett långkok :)

Millis - JimpsMillis LCHF sa...

Åh vad gott, köttgryta är aldrig fel :)

Sandra sa...

Vad för typ av nötkött använde du till receptet?

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Sandra: Oftast använder vi färdiga grytbitar (kan variera vilken köttdel det är), så jag minns inte exakt vad vi hade den gången. Sist gjorde vi denna gryta på högrev (köpte en hel bit och skar i mindre bitar) men då kokade vi köttet längre, ca 1,5-2 timmar och det blev också väldigt bra.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...