söndag 17 april 2016

Frukostugnspannkaka (LCHF)

Pannkaka med sylt, vispad grädde och kanel

Imorse gjorde jag en frukostpannkaka i ugnen som jag serverade med vispad grädde och hemmagjord sylt av jordgubbar och blåbär. Jag pudrade på lite kanel på pannkakan också, det är gott. Jag utgick från receptet på scrambled pancakes men istället för att laga röran på spisen hällde jag den i en ugnsform istället. Det blev väldigt gott tyckte jag.

Sonen är inte helt förtjust i scrambled pancakes och jag hade hoppats att han kanske skulle gilla den här varianten bättre, men det gjorde han tyvärr inte... men man kan ju inte gilla allt. Jag och Magnus tyckte att det var väldigt gott i alla fall.

Hemmagjord sylt med jordgubbs- och blåbärssmak



FRUKOSTUNGSPANNKAKA (LCHF)
5-6 pers

10 ägg
1,5 dl grädde
1,5 dl vatten
0,75 dl (37,5 g) kokosnötsmjöl eller 1,5 dl (75 g) mandelmjöl
2 tsk bakpulver
3 tsk fiberhusk
1 tsk äkta vaniljpulver
0,75 tsk salt

Serveringsförslag:
Vispad grädde
Bär eller sylt
Kanel

Gör så här:
Blanda alla torra ingrediener i en bunke. Vispa ner äggen och sedan grädden och vattnet. Låt svälla 5-10 minuter. Smöra en ugnsform (min var ca 20x30 cm). Häll i smeten och tillaga 20-25 minuter i 200 grader.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

1 kommentar:

Anna sa...

Åh det ska jag testa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...