onsdag 11 mars 2015

Köttgryta av fransyska (Crock Pot)

Köttgryta, blomkålsmos och tomater

Förra veckan var jag och min familj i Sälen och åkte skidor. Vi hade fantastisk tur med vädret och skidbackarna, underbart! Som vanligt hade vi med oss våra mattermosar som vi fyllde med goda röror och efter några åk i backarna fick vi varm mat och ny energi att fortsätta åka. Det enda dåliga var att jag mitt i veckan gjorde en vurpa i liften och slog i svanskotan och jag har fortfarande väldigt ont.

Nu är vi tillbaka i vardagen igen och så här års använder jag min Crock Pot enormt mycket. Det är så skönt att bara stoppa ner alla ingredienser i grytan och så tillagar sig maten själv. En väldigt bra uppfinning om ni frågar mig!

Köttgryta är ju aldrig fel och här kokade jag en härlig köttgryta på fransyska och serverade den med blomkålsmos smaksatt med pepparrot, jättegott. Några tomater blev det också, både för färgen och smakens skull.

Köttgryta

Blomkålsmos smaksatt med pepparrot


KÖTTGRYTA AV FRANSYSKA
6-7 pers

1 liten bit rotselleri
1 morot
1 lök (jag använde röd)
1-2 vitlöksklyftor
Ca 1,8 kg fransyska i bit (eller färdiga grytbitar)
3 dl rödvin
2 dl vatten
2 msk oxfond
1 msk timjan
Lite, lite kanel
3 tsk salt
Svartpeppar

Gör så här:
Skär rotsellerin och moroten ganska stora bitar. Dela löken i stora klyftor och krossa vitlöken (lägg vitlöksklyftan mot en skärbräda och lägg kniven med bredsidan mot... tryck ner knivbladet så att vitlöken pressas ihop). Lägg grönsakerna i botten på grytan. Putsa köttet och skär det i grytbitar och lägg ovanpå grönsakerna. Blanda ihop vin, vatten, fond och kryddor och häll över köttet. Salta och peppra lite extra ovanpå. Tillaga i åtta timmar på låg värme.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

4 kommentarer:

Martina sa...

Usch då , att slå i svanskotan gör ju så himla ont! Hoppas det går över snart.....
Visst är crockpoten bra! ;-)

Sukkerspinnengelen sa...

Skidåkning och hissar skal man ligge unna om man vil ha livet og helsan i behold! Håper halebenet ditt er bra nå.

Kan du fortelle hva fransyska er? Jeg trodde det betydde en fransk kvinne... :O

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Sukkerpinnengelen: haha, ja dett är samma ord som för fransk kvinna :)
Fransyska är Nötkött som ofta används i köttgrytor. Du kan kolla HÄR var det sitter på djuret.

Sukkerspinnengelen sa...

Takk - nå forstår jeg :)Jeg er glad du ikke tilbereder franske kvinner.. ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...