fredag 30 januari 2015

Mjuk kardemummakaka (LCHF)

Kardemummakaka

Äntligen helg! Jag har haft en känslomässigt jobbig dag idag så nu ska jag pusta ut, äta god fredagsmat och bara mysa tillsammans med familjen.

Jag tänkte att jag skulle tipsa om en god kaka att kanske baka till helgen, nämligen en mjuk kardemummakaka. Jag tycker om kardemumma och det var gott med en klick vispad grädde till kakan. Det var ett tag sedan jag bakade den här kakan och de skivor som blev över frös jag in med smörpapper mellan, bara att ta fram om vi får gäster eller är sugna på fikabröd. Kanske tar jag fram varsin bit nu till helgen.


Kaka och grädde


MJUK KARDEMUMMAKAKA (LCHF)

100 g osaltat smör
20 g (1 msk) honung
5 ägg
2 dl creme fraiche
2 tsk hela kardemummakärnor
50 g (1 dl) mandelmjöl
50 g (1 dl) kokosnötsmjöl
8 g (0,5 dl) pofiber
1,5 tsk fiberhusk
2 tsk bakpulver

Gör så här:
Smält smöret tillsammans med honungen och låt det svalna. Vispa äggen fluffigt och blanda i smöret och creme fraichen. Mortla kardemummakärnorna. Blanda alla torra ingredienser i en separat bunke och rör ner i äggblandningen. Låt svälla ca 5 minuter. Smörj en 1,5 litersform och häll i smeten. Grädda 30-40 minuter i 175 grader i mitten av ugnen. Känn efter med en provsticka att kakan är färdig.


Receptet är hämtat från boken "Kakor och desserter med LCHF" av Marianne Andersson. Jag har lagt till fiberhusk och bytt ut sötningen (2 msk Bakery+) mot honung.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hur mycket creme fraiche ska det vara?
Jag följer din blogg och den är helt suverän med många bra recept. Jag undrar om du kan skriva en lista på vad du har i skafferiet som du har hemma. Jag håller på att byta ut vetemjöl och vitt socker. Ha en trevlig och skön helg.
Lise-Lott

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Lise-Lott: 2 dl creme fraiche. Jag har uppdaterat receptet, tack för att du såg att det saknades. Jag tar med mig idén om vad jag har i skafferiet. :)

Unknown sa...

Mmm...god kaka!
Ska spara receptet! :)
Ha en fin helg!
Kram
//Lana

KikkiSandström sa...

Jag är lite betänksam att använda honung i mitt LCHF-liv. Det är ju rätt mycket kolhydrater, eller vad säger du?

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

KikkiSandström: Jag äter väldigt sällan söta saker så när jag väl gör det använder jag i de flesta fall honung som sötning. För mig känns det mest naturligt. Självklart kan man välja valfri sötning, det recept jag utgick från använde 2 msk Bakery+ istääet för honungen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...