torsdag 13 november 2014

Morotssoppa med räkost

Morotssoppa serverad med oststicks

Vi har skördat årets laddning av morötter från trädgårdslandet och vad passar då inte bättre än att laga morotssoppa. Den här soppan är otroligt god och den är smaksatt med grovrivna morötter och räkmjukost.

Jag lagar soppa alldeles för sällen, det är ju så gott och ofta är det väldigt enkelt att göra. Det är gott med en liten bit bröd som tillbehör till soppa och den här gången serverade jag oststicks (brödpinnar smaksatta med ost) till morotssoppan.




MOROTSSOPPA MED RÄKOST
6 pers

500 g grovrivna morötter (ca 8 stora morötter)
1-1,5 l vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
1 fiskbuljongtärning
400 g mjukost med räkor
2 dl creme fraiche
Dill

Gör så här:
Fräs morötterna i smör i botten på en kastrull. Häll på vatten och koka upp (ta den mindre mängden vatten först). Tillsätt buljongtärningarna och låt koka tills morötterna mjuknar. Tillsätt mjukosten och creme fraichen och låt soppan bli varm, späd med mer vatten om du vill ha en tunnare soppa. Smaka av med dill.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!
första gången jag är inne på din sida!!
Vilka härliga recept du har, allt ser jätte gott ut!
Hit skall jag komma tillbaka på och få mer inspiration!
Jätte fin blogg.
Tack för den!
ha det

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...