söndag 1 januari 2012

LCHF-pizza

Pizza toppad med tomatsås, oxfilé, gul lök, riven ost och bearnaisesås

Nyårsdagen sägs vara den dag på året som det äts mest pizza på och vi hängde på trenden. Jag har testat ett antal recept på LCHF-pizza med varierande resultat och idag var det dags för ytterligare ett test. Den här botten var bäst hittills av de jag testat. Originalreceptet är en fjärdedel av nedanstående men jag valde att göra en hel långpanna.

Vår pizza är toppad med tomatsås, rester av oxfilé, gul lök och riven ost. Efter gräddningen klickade vi ut lite bearnaisesås ovanpå. Det blev jättegott och vi åt tills magarna blev fyrkantiga! På sonens del av pizzan toppade vi med tomatsås, strimlad skinka, ananas och riven ost.

Igår hade vi ett trevligt nyårsfirande med våra vänner. Vi åt tapas och det var väldigt gott. Jag återkommer med bilder och recept senare. Nu ska familjen sätta sig framför TV:n och titta på "Bilar 2".



MARIANNS PIZZABOTTEN (LCHF)
1 långpanna

4 ägg
4 msk vatten 1 dl vatten (degen blir bättre med lite mer vatten)
2 dl kokosnötsmjöl
4 tsk fiberhusk
2 tsk bakpulver
4 msk oregano
1 tsk salt

Gör så här:
Vispa ägg pösigt i några minuter och rör ner vattnet. Blanda alla torra ingredienser i en annan bunke och rör ihop allt ordentligt. Låt stå och svälla i ca 5 minuter. Kavla ut degen på en plåt, jag använder plastfolie över degen medans jag kavlar. Grädda botten ca 7 minuter i 200 grader i mitten av ugnen. Hit kan botten förberedas och frysas in.

Lägg på valfri fyllning på pizzan och grädda i 10-15 minuter i 200 grader i mitten av ugenen tills osten smält. Jag slog på grillen ett tag på slutet för att få lite färg på osten.


Receptet hämtat från Marianns LCHF mat & mat


Tillägg 2012-02-06: Degen blir bättre om man tillsätter lite mer vatten. Jag använder 1 dl vatten. Jag tycker pizzan blir bättre om man gräddar den i 200 grader istället för 175 grader och sedan slår på grillen en stund på slutet för att få lite färg. Jag har ändrat i receptet ovan.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

12 kommentarer:

Henrik - Allt om LCHF sa...

Funderade också på att göra LCHF-pizza idag, men åt rester från gårdagen istället.

Har också blivit mer besviken än nöjd med bottnarna när vi testat att göra olika LCHF-pizzor, men din ser ju riktigt bra ut!

Anna sa...

Ser smarrigt ut! Jag har köpt en lchf pizzamix. Hoppas den blir bra. Ska testa den du gjorde någon gång :) vi sIg tinker, soldier, tailer, spy. Inget att hänga i julgranen :/ god fortsättning! Kram

Ellen - LCHF och mycket annat sa...

Mums med pizza! Här blev det faktiskt kebabsallad idag ;-)

Svar: Gott nytt ar! Ja, precis sa är jag med, pa hall eller fran fönstret kan jag titta pa det och det är sa fint. Men att vara ute eller i närheten av det, nej tack da blir jag bara nervös och rädd. Helst av allt vill jag bara se fyrverkerier där det är nagon organisation eller sa som har det, da vet man att det är mer proffesionellt gjort. Inga fulla personer som tänder pa raketerna i trädgarden...usch!

Jag har varken luktat pa eller ätit det förut, heller inte varit med när nagon annan ätit det. Sa det var intressant, haha.

Monica Hansen sa...

så bra med kokosmjöl, det måste jag prova, tack!

Monica Hansen sa...

p.s ok att länka och tipsa om ditt recept?

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Monica Hansen: Självklart får du låna recept från min blogg och gärna länka. Just detta recept är det inte jag som har hittat på, jag hittade receptet hos Marianns LCHF men har ändrat lite i mängden vätska och gräddtemperaturen.

LisasGodbitar.se sa...

Jag använder ung samma ben bryter av med lite mandelmjöl. Blir som godast när man blandar tycker jag

http://lisasgodbitar.wordpress.com/2012/03/07/pizza-low-carb/

Anonym sa...

Hej
Är det så att 4 msk oregano verkligen ska vara i pizzan?
Trevlig helg alla

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Anonym: Ja, det är 4 msk oregano i degen. :-) Går säkert att skippa den om man vill, men jag tycker att den sätter god smak på pizzabotten.

Anonym sa...

Åh gjorde denna pizza i helgen. Mums vad det!

Carina Larsson sa...

Jag använde degen till en paj. Det blev jättegott! Faktiskt bättre än till pizza, tyckte vi :)

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Carina Larsson: Tack för tipset, det ska jag testa!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...