lördag 31 december 2011

Helstekt oxfilé

Ska ni äta oxfilé ikväll? Då kan jag rekommendera att helsteka oxfilén i ugnen, det är så smidigt och framför allt supergott. Köttet blir riktigt mört och saftigt. Ju långsammare köttet tillagas i ugnen desto godare blir det, så har du tid se till att ha låg temperatur på ugnen. Vi serverar gärna bearnaisesås och en sallad till vår oxfilén.

Idag ska vi fira in det nya året tillsammans med våra bästa vänner. God mat och trevligt sällskap väntar oss ikväll. Jag önskar er alla ett gott och hälsosamt 2012, ta hand om er!


HELSTEKT OXFILÉ

Oxfilé
Salt och svartpeppar

Gör så här:
Sätt ugnen på 150 grader (har du bråttom så går det bra med upp till 225 grader men det blir bättre med lägre temperatur). Krydda köttet rejält med salt och nymalen svartpeppar. Bryn köttet runt om i en het panna så att det får färg, även ändarna. Lägg köttet i en ugnssäker form och stek i ugnen tills köttet har en innertemperatur på 55 grader (för rosa kött). Lägg i aluminiumfolie och låt köttet vila 10-15 minuter. Skär upp i tjocka skivor precis innan servering.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

2 kommentarer:

Mats sa...

Tips!
Anpassa storleken på ungsformen så att den passar steken så förångas inte köttsafterna så kan man använda den till sky-sås istället=)
/Mats

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Mats: Tack för tipset!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...